Grasland

Adriaen van de Velde is een van de vergeten maar een van de beste landschapschilders uit de Nederlandse Gouden Eeuw.

Zijn schilderen hangen over al ter wereld. Van Museo Thyssen in Madrid (Spanje) tot aan The museum of fine Arts in Houston (VS).

Het is een kleine tentoonstelling waar je je toch ongeveer een uurtje kunt vermaken.

Hoogste tijd om een kiekje te gaan nemen.  De schilderijen schitteren! Het lijkt zelfs of je de krakende takken van de bomen hoort, een windvlaag op je huid voelt en de koeien hoort loeien.

kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, schilderijen, tentoonstelling, adriaen van der velde, rijksmuseum, rijksmuseum Amsterdam, museums kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, schilderijen, tentoonstelling, adriaen van der velde, rijksmuseum, rijksmuseum Amsterdam, museums

Wie was Adriaen?

De kleine van de Velde groeide letterlijk op tussen de schildersspullen van zijn vader die succesvol was als schilder van schepen en zeeslagen. Zijn broer, Willen van de Velde de Jonge maakte zeestukken en strandgezichten.  Kunstenaarsbiograaf Arnold Houbraken beschreef Adriaen van der Velde voor het eerst aan het begin van de 18e eeuw. Hij noemde van de Velde een erfelijk belast wonderkind dat als dreumes niet van schildersspullen kon afblijven en alles in zijn omgeving bekladde.  Een meesterlijk verhaal voor iemand die meesterlijk landschappen kan schilderen vind je ook niet?

kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, schilderijen, tentoonstelling, adriaen van der velde, rijksmuseum, rijksmuseum Amsterdam, museums

Het Rijksmuseum kocht in 1882 het schilderij De Hut. Destijds voor het bedrag van 8290 gulden.

Een enorm bedrag voor die tijd. In de 19e eeuw was dit schilderij een van grootheden van de Hollandse schilderkunst in de Gouden Eeuw.  In de tentoonstelling zijn ook voorstudies te zien ter voorbereiding van De Hut.  Het lijkt er op dat alle schapen een plekje hebben gekregen op het schilderij.  Ook de hut lijkt hetzelfde te zijn gebleven. Erg indrukwekkend om te zien hoe een kunstenaar zijn voorbereidingen treft.

Adriaen van de velde in het depot.

In 1913 kocht het Rijksmuseum opnieuw een schilderij van Van de Velde; De verkondiging aan MariaDit schilderij hing in het oude Rijksmuseum en is daarna in het depot belandt omdat er geen plek voor te vinden  was in het nieuwe gebouw. De intentie was om het schilderij in zaal 25 en 26 op te hangen. Dit is niet gebeurd.  Het mooie aan dit tafereel vind ik de uitdrukking van Maria. Het lijkt of ze zich hardop afvraagt: ben ik echt degene die de zoon van God ter wereld brengt? En hoe kan dit?

kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, schilderijen, tentoonstelling, adriaen van der velde, rijksmuseum, rijksmuseum Amsterdam, museums  kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, schilderijen, tentoonstelling, adriaen van der velde, rijksmuseum, rijksmuseum Amsterdam, museums

Het schilderij Rust tijdens de hooioogst was in de 18e en de 19e eeuw legendarisch te noemen.  Van de Velde vertelt namelijk een verhaal in dit tafereel.  Er wordt gewerkt, gedronken, geslapen en zelfs geflirt!  Landschap met paarden en vee is mijn lievelingsschilderij.  Hoe langer je naar dit schilderij kijkt hoe mooier hij wordt.  Gaat het paard links onderin nu opstaan of is zij net gaan zitten?

Vandaag sluit ik opnieuw af met een verhaal achter de poster van de tentoonstelling.

Afgebeeld is het schilderij Potret van een echtpaar met twee kinderen en een min (zoogvrouw alias nanny) in een landschap.  In 1824 werd het schilderij geveild als zelfportret van de kunstenaar en zijn gezin.  Het verhaal hield gedurende de hele 19de eeuw stand. Toen bleek dat het geen zelfportret was, was er bijna geen oog meer voor het schilderij.

Landschappenliefde.

Adriaen van der Velde. Meester van het Hollandse landschap is liefelijke tentoonstelling.  De tentoonstelling zie ik als een stukje geschiedenis van het landschapsleven van Nederland.  Mocht je er naar toe gaan vergeet dan niet om de langs het schilderij Potret van een man te paard te lopen.  Het is het enige tot nu bekende ruiterportret dat van hem bekend is.  Het schilderij heeft zelfs een beginnersfout.  De ruiter is in verhouding met het paard te groot afgebeeld. Op social media zal ik er een foto van plaatsen.

Voor meer informatie kijk op: Het Rijksmuseum

Ben jij naar de tentoonstelling geweest? Wat vond je ervan?

Liefs,