Het Bonnefantenmuseum

 bonnefantenmuseum_maaskant_kz

Vorig jaar schreef ik al dat het kunstkieken in dit museum altijd een cadeautje is.

In totaal is er ruim 4.000 m²  aan expositieruimte en er is lekker veel daglicht in het museum.  Zon en kunst, daar is maar een woord voor; Heerlijk!

Het museum ligt in het stadsdeel Ceramique.

Het gebouw is ontworpen door de Italiaanse architect Aldi Rossi.  Als je op de Sint Servaasbrug staat kun je de opvallende koepeltoren van het museum niet missen. Binnen in het museum heb je de fameuse Treppenstraße (trapstraat) die je leiden naar de grote museumzalen. Ook is het er vol van bezoekers, toch heb je als museumbezoeker niet het gevoel dat er constant iemand met je mee aan het kieken is.

trap_grand_stairs_2_kim_zwarts

Het Bonnefantenmuseum in Maastricht is een modern museum.

Toen ik in 2012 voor het eerst de vaste collectie van dit museum zag stond ik perplex.  Het is namelijk niet wat ik mij had voorgesteld.

De vaste collectie bestaat namelijk uit kunstwerken (voornamelijk beelden)uit de Middeleeuwen en 17e eeuwse schilderkunst uit Nederland. Mijn favoriet is de zaal met vroege Italiaanse schilderkunst.  Snap je nu dat ik nogal stomverbaasd was, ik dacht dat de vaste collectie vooral uit  moderne kunst  a la Sol LeWitt zou bestaan. Maar goed.  Laten we gaan kieken naar een aantal hoogtepunten.

img_7752img_7756 img_7755 img_7753

Naar dit sculptuur kon ik in eerste instantie niet kijken.

Ik vond ‘em ijselijk. Het lijden is aan het gezicht van Christus te zien. De doornen van de kroon zijn zo diep in zijn hoofd gekerfd dat ze onder zijn wenkbrauwen uitkomen. BRRR!  Omdat ik erover ging schrijven heb ik er toch nog even goed naar gekeken.  Het beeld Corpus is gemaakt van notenhout. De maker ervan is Jan van Steffeswert, een Maastrichtse beeldhouwer die zijn beelden signeerde.  Dat was erg bijzonder in die tijd, want dat werd niet gedaan, laat staan door een beeldhouwer.

img_7739

Ik wil je nog een beeld (met een leuk weetje) van Van Steffeswart laten zien, ook deze is gemaakt van notenhout en is daarna verguld. Knielende Maria Magdalena  (1525) heeft haar handen gevouwen voor haar borst en haar blik is gericht naar boven. Naar God misschien?

Om haar middel hangt een pommander, een reukbal.  Pommanders hebben verschillende vakjes waarin verschillende lekker ruikende specerijen in werden gedaan. Specerijen en goud waren in de 16de eeuw populair. Men dacht ook als je specerijen (de geur ervan) deze bescherming gaf tegen ziektes. Ook werd het gedragen om de stank in de steden te verzachten.  Leuk weetje toch?

img_7765 img_7779

Er zijn een aantal altaarretabels te zien in het museum.

Een retabel is een schilder- of beeldhouwwerk  dat in een kerk vaak achter het altaar geplaatst wordt. Op deze retabel wordt het verhaal verteld van de aanbidding van de drie koningen. Koning Caspar schenkt baby Christus gouden munten. De cadeaus van de andere koningen zijn niet meer te zien omdat hun handen verloren zijn gegaan.  Het schijnt dat de koning die van het kind wegkijkt waarschijnlijk de opdrachtgever van dit kunstwerk is.

In verhouding is zijn hoofd ook veel groter dan de andere personages. Zou het? Op mijn  social media  laat ik je een filmpje zien van dit beeldhouwwerk  zien.  De maker ervan is waarschijnlijk Matthias Plauer, maar dat is niet zeker.

Dit huisaltaar (rechts) is gemaakt door de Meester van 1518. Omdat ik het nogal een opmerkelijke naam vond heb ik het opgezocht naar de betekenis. Wat blijkt  Meester van 1518 is een noodnaam dat gebruikt werd voor een kunstschilder of een groep kunstschilders uit Antwerpen. Ze waren allen actief in de eerste deel van de 16e eeuw. Tot op heden weet niemand wie dit nu gemaakt heeft.  Ook dit kunstwerk kun je van dichtbij bekieken op social media.

Ik neem je nu mee naar mijn favoriete museumzaal, de vroege Italiaanse schilderkunst.

img_7805 img_7809

Het linkerschilderij is gemaakt door Pietro Nelli (1365) en  daarop is de Heilige Catharina van Alexandrië te zien.  Het schilderij rechts beeld de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs (1450) uit, het is gemaakt door Domenico di Michelino. De kleuren van deze schilderijen zijn na al die jaren nog steeds mooi.

img_7819

Het schilderij Maaltijd (1545) van Francesco di Girolamo da Santacroce is zo apart. De wezentjes ken je vast wel. Graaf diep in je geheugen en haal de personage  Mr. Tumnus uit de film The Chronicles of Narnia voor je. Juist!  Die is dus ook een Faunus; halfgeit en half mens.  De man linksboven met de groene hemd lijkt haast te hebben met het serveren van de maaltijd.

img_7828

De Zondeval van de Man is toegeschreven aan de anonieme Meester van Paulus en Barnabas. De zondeval heeft nog niet plaatsgevonden. De slang sssisst en verleidt Eva dat zij de verboden vrucht aan Adam moet laten proeven. Op het schilderij zijn alle “zondevalltjes” te zien. Heel leuk bedacht.

img_7846 img_7877

Beiden schilderijen zijn gemaakt door niemand minder dan Paul Peter Rubens. Op het linker schilderij staat Pater Jan afgebeeld en op schilderij rechts Marcus de Evangelist met leeuw.

img_7849 img_7853

De vos op dit schilderij houdt zijn prooi goed beet. De paniek bij de vogels is goed te zien. Achter dit werk schuilt ook al een bekende naam;  Melchior d’Hondecoeter. Over de tentoonstelling Hernri de Fromantiou heb ik al eerder geschreven, door deze kunstenaar ben ik meer van stillevens gaan houden. Op dit schilderij zijn de zachtheid van zowel de perziken als het fluwelen gordijn goed weergegeven. Het lijkt net echt.

img_7889

Tot slot; Wall drawing #801: Spiral.  Deze kun je zien in de koepel toren. Het aanbrengen heeft veel tijd en veel geduld gevergd.  Sol Lewitt brengt deze tekeningen namelijk nooit  zelf aan. Volgens een Diagram (een tekening) worden deze altijd door een team van assistenten aangebracht.  Ook op social media laat ik je meekieken en meeduizelen.

img_7801

Belangrijk om te weten!

LEUK voor jong & oud: De koepeltoren. INTERESSANT: Een stukje christelijke geschiedenis. Er zijn zoveel kerkelijke houtsculpturen te zien. In een kerk zou je er niet met zoveel aandacht naar kijken als nu in een museale omgeving.

In het Bonnefantenmuseum is een museumkaart is  geldig.  Jongeren tot 18 jaar kunnen gratis naar binnen. Zeer toegankelijk voor minder validen.  Op elke etage zijn er banken en draagbare (zeer lichte) museumstoelen.

Voor overige informatie kijk op http://www.bonnefanten.nl/nl/

Ben jij wel eens naar het Bonnefantenmuseum geweest?  Wat vond jij ervan?

Fijn weekend,

 Liefs,

Sandra

 

PS: de foto’s van het museum zijn gemaakt door fotograaf Kim Zwarts de rest zijn door by myself gekiekt!

Sandra

Welkom op Kunstkieken.nl! Ik houd van musea en om die reden ben ik op 1 april 2014 gaan schrijven over mijn museumbelevingen. Veel leesplezier! Liefs, Sandra

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *