Ode aan Daubigny

Vanaf aanstaande vrijdag kun je naar de tentoonstelling Daubigny, Monet,Van Gogh: Impressies van het landschap

In het het Van Gogh Museum staat de Franse kunstenaar Charles Francois Daubigny centraal.

Daubigny was een landschapsschilder die nieuwe wegen opende in de schilderkunst

Voor het aanbrengen van verf op een doek gebruikte hij een paletmes en koos hij voor onalledaagse onderwerpen zoals de oogst of bloeiende boomgaarden. Hij schilderde graag in de open lucht op een atelierboot (daar vertel ik je straks meer over) en op doeken met grote formaten. Ook inspireerde hij de kunstenaars  zoals Van Gogh en Monet.

Ondanks zijn successen is Daubigny redelijk onbekend bij het grote publiek. Voor het Van Gogh Museum is dit de voornaamste reden om deze tentoonstelling te maken.

Laten we gaan kijken naar het schilderij waarmee Daubigny zijn naam vestigde.

Oevers van de Oise Daubigny Velden in Juni, 1984 –Herbert F.  Johnson Museum Oevers van de Oise (1859)

Dit is het schilderij Met de Oevers van de Oise (links) waarmee Daubigny in 1859 zijn carrière begon als landschapsschilder.

Daarnaast zie je mijn favoriete schilderij Velden in Juni (1874). Het doek is groot! 135 x 224 cm! Vandaag heb ik het voor het eerst in mijn leven in (ahum) levende lijve gezien. Vanochtend heb ik er twee keer voor gestaan en het landschap helemaal in mij opgenomen. Ik wil je vertellen wat ik gezien heb.

Kiek je mee?

Op de voorgrond is het landschap bezaaid met rode klaprozen. De knalrode klaprozen staan er op hun mooist. Op hun roodst. Uiterst rechts staan een man en een vrouw (ze heeft een hoed op) te werken en verder op staat een ezel. In de verte staan nog een aantal werkende figuren. Vogels vliegen hoog in de lucht en ik zie de maan. Het landschap is fantastisch weergegeven. Wat vind jij?

Vanaf 1857 schildert Daubigny bloeiende boomgaarden

Mijn favoriet is Appelbloesems. Als ik er al vrolijk van wordt dan is hij dat ook vast geweest bij het schilderen ervan. Van Gogh schildert deze Bloeiende Boomgaard in 1879.

20161019_112406 20161019_112338

Aan al zijn schilderijen is duidelijk te zien dat de landschapsschilder van de natuur en rivierlandschappen hield.

Sleepboot nabij de Le Havre (1860)   schilderij Sleepboot bij Le Havre Daubigny

In 1857 kocht Daubigny van een vriend een oude veerboot, die hij liet ombouwen tot een atelier.

Deze (nagebouwde) bootatelier is te zien in de tentoonstelling. Ik ben verbaasd over de afmeting van het “bootje” dat maar liefst 8.5 meter lang en 2 meter breed is. Op het schilderij Sleepboot bij Le Havre (1860) zie de boeg van het bootje, dat door een sleepboot word getrokken.

20161019_115318

Als realisme kunstschilder kon Daubigny op zijn atelierboot zijn pret niet meer op.

daubigny reis met de boot 20161019_115411

Door te schilderen vanaf een boot kon hij (gezichtspunt is dan laag) Daubigny nog realistischer schilderen en de rivierlandschappen nog mooier in beeld brengen. Een ode aan de boot bracht hij door in 1862 een boek  Reis met de boot uit te brengen. Daarin staan etsen over zijn belevenissen op de rivier.

De atelierboot,  Claude Monet (1874)

De atelierboot,  Claude Monet (1874)

Ook Monet volgt zijn idool en koopt in 1873 een atelierboot. Zijn boot was kleiner dan dat van Daubigny en er was net genoeg plaats om zijn schildersezel in de houten hut te plaatsen.

Opkomende maan in Auvers (1877)  Ondergaande zon bij Villerville (1876)

In de laatste tien jaar van zijn leven schilderde Daubigny dan vijfentwintig maanverlichte landschappen. Dit is zijn laatste doek Opkomende maan in Auvers (1877) daarnaast zie je het schilderij Ondergaande zon bij Villerville (1876). Wat een verschil he? Maar wel even mooi.

Een zeegezicht, schepen bij maanlicht. (1864) De tuin van Daubigny in 1890.

Ook Monet schilderde Een zeegezicht, schepen bij maanlicht (1864). Er zijn weinig maanlicht schilderijen van hem omdat hij het erg lastig vond om de natuur bij nacht te schilderen.

In 1878 stierf Daubigny.

Van Gogh verbleef de laatste maanden van zijn leven in Auver-sur-Oise, waar Daubigny werkte en woonde. Na aankomst in Auver ging Van Gogh meteen naar het huis van de kunstenaar en maakte een voorstudie van de tuin,  omdat hij geen schildersdoek bij zich had maakte hij deze op een doodgewone theedoek. Later maakte hij pas dit schilderij genaamd De tuin van Daubigny in 1890.

Molens bij Dordrecht (1872)Daubigny

Daubigny in Dordrecht.

Als laatst wil ik je het schilderij Molens bij Dordrecht (1872) laten zien. Daubigny maakte dit schilderij op basis van zijn schetsen die hij het jaar ervoor in Dordrecht  (ja in Nederland) had gemaakt.Prachtig het?

Wat vond ik van de tentoonstelling?

De tentoonstelling Daubigny, Monet,Van Gogh: Impressies van het landschap is te zien tot en met 29 januari 2017. Axel Rüger, directeur van het Van Goghmuseum, zei vanochtend tijdens de perspreview dat dit een tentoonstelling is om alleen maar te kijken.

Echt kijken! Daar houd ik van.

Ik voeg het volgende toe;

Kijk naar de kleuren, kijk naar de figuren op de schilderijen, zoek en kijk  naar de vergelijkingen en verschillen tussen de kunstenaars Daubigny, Monet en Van Gogh. Kijk en ga kunstkieken!

De tentoonstelling is sfeervol, poëtisch en in sommige opzichten zeer zoet. Een mustsee voor de komende donkere dagen. Voor meer informatie kiek hier!

Ga jij naar de tentoonstelling?  Zo ja, ga in de expo op zoek naar de zon!

Liefs en een fijne avond,

Sandra

 

 

 

 

 

 

Sandra

Welkom op Kunstkieken.nl! Ik houd van musea en om die reden ben ik op 1 april 2014 gaan schrijven over mijn museumbelevingen. Veel leesplezier! Liefs, Sandra

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *