Paraderende Kunst #5

foodprocessor van lieshout
Afgelopen zondag 11 februari 2018 was ik naar Theater Rotterdam om De Grote Kunstshow bij te wonen, tijdens de Art Rotterdam Week.

Het was een speciale editie want dit keer stonden de kunstwerken uit een musea niet in de spotlight maar kunstwerken uit een atelier. Atelier van Lieshout wel te verstaan.

Achter de naam Atelier Van Lieshout schuilt de naam van Joep van Lieshout.

Jawel, de man achter het werk Domestikator die niet in de nabijheid van het Louvre mocht komen te staan.  Het kunstwerk zou teveel lijken op een paar die ‘het op zijn hondjes’ doet.

De kunstwerken die op het podium verschenen waren zo verschillend  van elkaar (sculpturen , tekeningen, installaties en zelfs tot utopieën maar hadden een ding gemeen.

Ze hadden allemaal te maken met de vraag ‘Hoe kan het  (in de nabije toekomst) anders op deze aardbol?’.

Terug naar De Grote Kunstshow waar je niet wandelt langs kunstwerken, maar kunstwerken krijgt gepresenteerd in theatrale acts.

Het hoofddoel is beter kijken en nadenken over een kunstwerk. In iedere kunstshow passeren er tien kunstwerken de revue.  Dit keer lag de presentatie in handen van Lucas de Man.

Laten we gaan kijken naar de verhalen achter de kunstwerken van Joep van Lieshout. Ga je mee kunstkieken?

Het eerste kunstwerk die op het podium kwam was Penis Extra Large (2003).

In een oogopslag zie je om welk geslachtsorgaan het hier gaat. Na een paar minuten zie dat er een ook een stel hersenen aan zitten. Wat zou het betekenen?

De volgende (grappige) reacties werden gegeven:’De Man loopt altijd zijn lul achterna, De Man denkt met zijn ballen‘ en iemand zag er een Carnavalswagen in.

Waar gaat dit kunstwerk over? Ikzelf moest denken aan voortplanting van de mensheid maar ook aan oorlog. De Penis deed mij denken aan een kanon!

fertility van lieshout

Twee kunstwerken stonden gedurende de show op het podium: Food Processor (2015 – bovenste foto) en Fertility (2009).

De eerste vraag bij het zien van de witte sculptuur is ‘‘Wat kan je hier mee doen?”

In een audiofragment geven kinderen en volwassenen hun betekenis aan het kunstwerk.

Het thema van werk is duurzaamheid. Ik zag dat er niet in. Ik zag er een soort van medicijn maker omdat vorm mij deed denken aan medicijnen in capsulevorm. Ook zag ik hier een stel dat ‘het op zijn hondjes doet’.

De kale zwarte boom Fertility vond ik er vooral triest uit zien.

Aan twee takken hangen cocons waarbij er uit eentje een mens uitkomt. Een kind zit aan de stam van de boom.  Het thema van dit werk is levensloop.

Het is het eerste werk dat tot mijn verbeelding sprak. Ik zie hier ook een levensboom in. In veel culturen heeft een boom een ziel die de vruchtbaarheid laat groeien.

cradle to cradle

Het werk Cradle to Cradle (2009) is gebaseerd op een boek  Cradle to Cradle.

In het manifest staat beschreven hoe de huidige generatie duurzamer kan leven.

Het kunstwerk laat zien dat ook het menselijk lichaam niet alleen kan worden gebruikt voor transplantatie maar ook voor vleesverwerking en zelfs energieopwekking.  Eén woord: brrrr!

Het meest recente project van Van Lieshout werd ook getoond; Cage (2017).

Cage is een video waarin een stalen gevangeniskooi kapot wordt gemaakt door een enorme valhamer en een mega hydraulische pers. De video verwijst naar het verlangen naar vrijheid en de overlevingsdrang van de mens.

De video duurt 7 minuten en ik heb er enorm van genoten.  Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe de kooi gemaakt van hout en staal kapot werd gemaakt. In de video komen pop up teksten voor die je meehelpen om je fantasie de vrije loop te laten.

the beginning of everything van lieshout de grote kunstshow atelier van lieshout

De show eindigde met het kunstwerk The Beginning of Everything (2016) & het tentoonstellingsaffiche.

Wat we zien is interpretatie van de moleculestructuur C6H1206 oftewel glucose. Glucose is de brandstof van ons lichaam.  De huisband WLDRF zong een lied over suiker een deelde jellybeans uit  in de zaal.

Het tentoonstellingsaffiche is dit keer ook anders dan de voorgaande keren. De man die er op is afbeeld is de kunstenaar Joep van Lieshout.

Wat vond ik van de Grote Kunstshow editie Atelier van Lieshout?

Wel aardig. Ik vond het jammer dat ik als De-Grote-Kunstshow-bezoeker niet op een bankje zat op het podium. Nu zal ik te comfortabel (lees zonder rugpijn) vanuit de zaal naar de kunstwerken te kijken.

Ik snap het ook wel. De kunstwerken van Van Lieshout zijn qua formaat erg groot. De sfeer was daardoor minder De-Grote Kunstshow-achtig.

Foto: editie De Grote Kunstshow Haarlem.

De kunstwerken die op het podium kwamen spraken mij dit keer niet aan. Misschien heb ik wel te weinig verbeelding?

Wel jammer, want Van Lieshout maakt ook wel hele mooie (genot-voor-het-oog) werken.

Wat ik wel prettig vond is de uitleg achter deze aparte kunstwerken. Ik heb het gevoel dat ik dit keer in het hoofd van Joep van Lieshout heb kunnen kijken.  Ik heb het gevoel dat ik Joep een beetje meer ben gaan kennen omdat ik weet wat hij zegt met zijn opvallende creaties.

Na het zien van De Grote Kunstshow blijf ik zijn gedachtegoed wel een beetje zwaar en te diepzinnig (althans voor mij) vinden.

Zwaarmoedig verliet ik dan ook De Grote Kunstshow.  Dag De Grote Kunstshow de volgende keer mag het iets frivoler en luchtiger!

Meer zien van Joep van Lieshout: Atelier van Lieshout

Slaap lekker voor straks,

Liefs,

Sandra

 

Kijk hier voor de vorige edities van De Grote Kunstshow.

Amsterdam  – Collectie Kul Rattan Chadda(2016) 

Den Haag – Gemeentemuseum (2016)

Kersteditie Haarlem – Frans Hals Museum & De Hallen   (2016)

Leiden – Museum de Lakenhal (2017)

 

 

 

 

 

Sandra

Welkom op Kunstkieken.nl! Ik houd van musea en om die reden ben ik op 1 april 2014 gaan schrijven over mijn museumbelevingen. Ook ga ik op zoek naar kunstverhalen op kunstbeurzen. Veel lees plezier! Liefs, Sandra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.