Japonisme in Doesburg

kunstblog, museumblog, museumtip, museumtips, museumkaart, tentoonstelling, museums Nederland, kunstrecensie, museumrecensie, museumreview, museumrecensie Nederland, expositie, museumblogger, review Art Nouveau & Japonisme, een nieuwe golf, Art Nouveau & Japonisme, een nieuwe golf, recensie Art Nouveau & Japonisme, een nieuwe golf, Lalique Doesburg, Musee Lalique, Nederland, Doesburg

Naar aanleiding van mijn recensie over de tentoonstelling Japan Modern, collectie Elise Wessels dat dit weekend voor het laatst te zien is in het Rijksmuseum kreeg ik een email  met een leuke uitnodiging.

De email kwam van Santino Melssen, voorzitter van het Lalique Museum in Doesburg. Zijn vraag was of ik de Japanse prenten in de tentoonstelling Art Nouveau & Japonisme, een nieuwe golf wilde komen bekijken. Ook deze tentoonstelling is door Elise Wessels geopend en er zijn een aantal prenten uit haar collectie te zien.

Op dat verzoek ben ik natuurlijk ingegaan.

Afgelopen zondag zijn we Doesburg afgereisd. Wat een mooi stadje!  Ik heb mezelf beloofd dat als ik (wij) later met pensioen ben dat ik daar ga wonen.

img_6861 img_6857

De setting van de tentoonstelling is intiem.

Dit komt omdat het museum geen grote tentoonstellingsruimtes heeft maar gezellige kleine kamertjes. De prenten worden daar in raamvitrines getoond.

img_6850 img_6854

Onderstaande drie prenten zijn mijn favoriet.

Dit prentje van Harumura Tadao heet Flower en Girl (1931) en de titel verklapt het al. Het gaat om een meisje en een bloem.  Mijn aandacht ging voornamelijk naar het meisje, maar na het lezen van de titel, viel bij mij pas de bloem op. Dit prentje staat ook op het tentoonstellingsaffiche.

De regen en warmte van de stad Tokyo zijn voelbaar bij deze prent van Henmi Takashi genaamd One Hundred views of New Tokyo (1930).  Dit prentje doet mij denken aan een warme monsoon dag waarop een plotselinge hoosbui alles verstoort.

Volgens mij heeft de  man in pak (rechts) haast en door de regenbui is hij te laat voor zijn afspraak omdat hij was gaan schuilen voor de stortbui.

En wat is er met de vrouw aan de hand? Gaat ze oversteken of blijft ze staan op de weg?  Volgens mij heeft ze liefdesverdriet. Ik vind het altijd heerlijk om verhalen te fantaseren bij dit soort prenten. Wat zijn jouw gedachten hierbij?

img_6851

In de tentoonstelling Japan Modern in het Rijksmuseum heb ik een aantal prenten gezien waarop vrouwen hun haren aan het wassen zijn.

Op deze prent  uit 1930 van Asaga Manjiro wast de vrouw haar haren niet, ze is ze aan het aan het wassen kleuren. Ik vermoed dat om die reden haar lokken zwart ingekleurd zijn. Mooi!

van-gogh gaugain

De meeste prenten zijn gemaakt in de periode dat Japan aan het moderniseren was.  Japanse kunstenaars lieten zich inspireren door Westerse kunstenaars. Omgekeerd was dit ook het geval.  Kunstenaars zoals Van Gogh (links)  en Gaugain werden ook geprikkeld door de Japanse prenten.

mucha

In de expositie zijn niet alleen maar Japanse prenten te zien maar ook kunstwerken van  Matisse, Gaugain, Chagall, Breitner, Mesdag en Mucha te zien.

Zo is er ook een originele Alfons Mucha te zien. Wow!  Ik was op slag verliefd. De meeste werken komen uit privécollecties en zijn nog nooit eerder getoond. Op dit moment kan ik mij niet anders uitdrukken dan mijn kinderen; “Dat is echt wel vet-cool!” Ik kon niet anders dan mijn ogen de kost geven en ben om die reden vergeten om de werken te fotograferen.  Zo in de ban was ik van het kunstwerk. Dit plaatje heb ik van het internet gehaald.

Tot wanneer is de tentoonstelling te zien?

De tentoonstelling Art Nouveau  & Japonisme, een nieuwe golf is te zien tot en met 18 juni 2017. Een mustssee voor liefhebbers van art nouveau en kunsthistorici.

Voor informatie kijk op: Lalique Museum

Fijne avond,

Sandra

Sandra

Welkom op Kunstkieken.nl! Ik houd van musea en om die reden ben ik op 1 april 2014 gaan schrijven over mijn museumbelevingen. Veel leesplezier! Liefs, Sandra

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *