Zeng Fanzhi |Van Gogh

Zeng Fanzhi en Axel Rüger (directeur Van Gogh Museum) voor Zengs versie van ‘Korenveld met kraaien’

Zeng Fanzhi  is een van de meest succesvolle en bekendste hedendaagse Chinese kunstenaars.

Vanaf morgen toont het Van Gogh Museum de tentoonstelling Zeng Fanzhi |Van Gogh. Het laat zien hoe de Chinese kunstenaar zich door Van Goghs werken heeft laten inspireren.

Speciaal voor het Van Gogh Museum maakte Zeng Fanzhi een serie van zes portretten die allen geïnspireerd zijn op de zelfportretten van Van Gogh.  Morgen opent de tentoonstelling met drie kunstwerken, de andere worden op een ander moment getoond.

Op social media zie ik steeds vaker kunstwerken (in de schilderkunst & fotografie) waarbij kunstenaars hun inspiratie halen bij oude meesters.

Inmiddels heb ik twee museale tentoonstellingen gezien met dit thema.

Vorig jaar bezocht ik Mondriaan & Liu Ye in het Mondriaanhuis en begin dit jaar Glenn Brown – Rembrandt: Afterlife in het Rembrandthuis. Liu Ye is onder de indruk van Piet Mondriaan. Brown’s kunstwerken zijn geïnspireerd op oude meesters zoals Rembrandt.

Eigenlijk is het niet gek dat kunstenaars kopiëren.

De beroemde meesters lieten in hun werk  bewust de beïnvloeding van hun inspirator zien. Dit was puur uit liefde voor hun werk. Is het je niet opgevallen dat de oude meesters voorstellingen van elkaar overnamen?

Tijdens mijn museumbezoekjes kom ik (bijna altijd) jonge kunstenaars tegen die oude meesters kopiëren. Dit doen zij door de werken letterlijk na te tekenen.

Laten we kunstkieken. Laten we voelen.

Op het schilderij Schoenen (1886) van Van Gogh weten we  tot op de dag van vandaag niet of hij zijn eigen schoenen heeft geschilderd. De schoenen zijn oud  vertrapt en versleten. Ik voel moeheid. Ik voel teleurstelling.

De Laarzen (2009) van Zeng Fanzhi zijn nieuw. De veters zijn keurig gestrikt. Zeng Fanzhi neemt weliswaar het onderwerp van Van Gogh over maar zijn benadering is persoonlijk. Het laat het moment zien waarop hij besluit om zijn aardse laarzen uit te trekken en zich voortaan op het schilderen te richten. Ik voel vertrouwen. 

Het schilderij Van Gogh III (2017) is gebaseerd op het Zelfportret van Van Gogh.

Waar het zelfportret van Gogh rust uitstraalt, is het portret van Zeng Fanzhi een schreeuw om aandacht. Van Gogh schilderde zichzelf in 1887. In die periode woonde hij nog in Parijs en in de winter van 1887-1888 had hij letterlijk geen kracht meer en vertrok naar Arles. Het stadsleven in de lichtstad had hem niet goed gedaan.

Fanzhi heeft de emoties van Van Gogh sterker gemaakt. Ik zie een magere Vincent van Gogh die met grote vermoeide ogen om hulp vraagt.   Van Gogh vraagt om een schouder om zich heen. Ik voel angst, eenzaamheid en verdriet.

Men heeft lang gedacht dat Korenveld met Kraaien (1890) het laatste werk is dat Van Gogh maakte.

Het schilderij wordt ook gezien als een aankondiging van Van Goghs zelfmoord. Het korenveld neemt meer dan de helft van het canvas in beslag.  Zeng Fanzhi neemt dat over.  De versie van Van Gogh is 50.5 x  100.5 cm. Dat van Zeng Fanzhi is 200 x 350 cm. Ik vind het mooi. Ik voel dreiging en verwarring.

Tentoonstellingsaffiche

Het schilderij Van Gogh IV (2017) staat erop en is te zien in de expositie. Kan je het origineel van Van Gogh (nog) voor de geest halen? Of is dat lastig?

De expositie laat het volgende zien: “Van Gogh inspireert nog steeds’!

Het is een minitentoonstelling met veel kijk-ontdek-en-vergelijk gehalte.

Het is mooi om te zien hoe Fanzhi zich heeft laten beïnvloeden en de stijl van Van Gogh eigen maakt en op zijn manier vernieuwd.

Van Goghs invloeden komen duidelijk terug. De ene keer laat Fanzhi  die sterk naar voren komen en de andere drukt hij ze bewust naar achteren. Bij de portretten viel mij op dat Zeng Fanzhi de emotie door de ogen van Van Gogh laat komen. Dat vond ik erg indrukwekkend.  Ik ben nu erg benieuwd naar de andere portretten.

Het verschil tussen Van Gogh en Zeng Fanzi zit met name in kleurgebruik en de kronkelende lijnen.

De tentoonstelling Zeng Fanzhi |Van Gogh is te zien  tot en met 7 januari 2018.

Voor meer informatie kijk op: Van Gogh Museum.

Fijne avond,

Liefs,

Sandra

NB: Zowel de tekst als foto’s zijn eigendom van kunstkieken.nl en met toestemming van het Van Gogh Museum gefotografeerd. De foto van de kunstenaar Zeng Fanzi &  directeur Axel Rűger is eigendom van het Van Gogh museum. De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze.

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Eén reactie

  1. Hoi Sandra, wat een leuk verhaal over deze Chinese kunstenaar die onze Vincent zo bewondert. Een wat een gave opdracht van het museum aan hem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.