Hollandse zelfportretten – Selfies uit de Gouden Eeuw toont zevenentwintig schilderijen waarbij de verschillende typen zelfportretten worden toegelicht.
Een selfie is tegenwoordig niet meer uit ons leven weg te denken.
Gelukkig hoeven we als zeventiende eeuwse kunstenaars niet meer voor een spiegel te zitten.
Tegenwoordig kan er altijd een zelfportret gemaakt worden. Dankzij de selfie staat het begrip zelfportret tegenwoordig veel in de belangstelling.
In de zeventiende eeuw presenteerde een kunstenaar zich door middel van een zelfportret.
Hij liet daarmee niet alleen zien hoe hij eruit zag maar ook hoe hij als kunstenaar te werk ging.
De meeste kunstenaars besteedden veel aandacht aan hun schildersgerei met name het palet en penselen in verschillende dikten werden vaak afgebeeld. Hierdoor hebben we tegenwoordig een goed beeld van de schilderspraktijk in de zeventiende eeuw.
Zullen we Selfies- Zelfportretten-gaan-kunstkieken?
Een topper in de tentoonstelling is het Zelfportret achter ezel (1630/32) van Judith Leyster.
Zij is een van de weinige vrouwen die carrière maakte als kunstenaar uit de Gouden Eeuw. Dit schilderij is afkomstig uit de National Gallery of Art (Washington).
We zien Leyster ziten in (veel te) mooie kleding achter haar schildersezel terwijl ze werkt aan een schilderij welke afkomstig is uit haar eigen collectie.
Wat denk jij? Zou Leyster in haar prachtige kledij achter haar ezel hebben gezeten? Ik denk van niet, het lijkt mij erg ongemakkelijk om met een kraag om je nek te schilderen.
Er waren ook kunstenaars die zich niet als schilder presenteerde maar zich toonden als geslaagd burger zoals Gerard ter Bosch.
In dit schilderij laat hij zich zien als heer van stand. Dat is te zien aan zijn lange pruik met krullen, zwarte mantel en strikken op zijn schoenen.
Toch is er iets wat erg ongebruikelijk aan dit zelfportret. Bosch houdt zijn armen onder zijn mantel.
Waarom zou hij dit gedaan hebben? Misschien om zijn chique mantel in de spot light te plaatsen? We zullen het wel nooit weten komen.
Voor het campagnebeeld Hollandse zelfportretten – Selfies uit de Gouden Eeuw is het zelfportret van Huijgh Pietersz Voskuyl (1638) afgebeeld.
Dat schilderij moest ik natuurlijk ook bekijken.
Er zijn maar een paar schilderijen van Huijgh Pietersz Voskuyl bekend wat dit zelfportret erg bijzonder maakt.
Het mooiste aan schilderij vind ik de achtergrond; een houten wand. In het “echt” ziet de wand er echt uit. Voskuyl heeft dat erg knap gedaan. Helaas is het niet te zien op de foto maar op de opschrift staat dat hij hier zesenveertig jaar oud is.
Hollandse zelfportretten – Selfies uit de Gouden Eeuw is te zien tot en met 3 januari 2016 in het Mauritshuis.
Het is vooral interessant om te zien hoe kunstenaars zich in die tijd presenteerden. De een samen met een ander, de andere met een stilleven of in een rol of met een palet.
Ik maak selfies altijd met mijn kinderen. Zonder hen is mijn selfie nooit compleet. Met wie maak jij jouw selfie het liefst?
Voor meer informatie kiek hier!
Liefs,
Sandra