Image

De groepstentoonstelling Close-Up A New Generation of Film & Video Artists in the Netherlands in het Eye laat recente film- en videowerken en ruimtelijke installaties van een nieuwe generatie filmmakers/ kunstenaars in Nederland zien.

De korte film Don’s Dream van Amos Mulder gaat over een man die uit zijn hypnose wordt gehaald en gevraagd wordt om zijn droom te beschrijven.

Het is een found footage film wat betekent dat het beeldmateriaal  al reeds bestaat en dat deze opnieuw gebruikt is. De beelden uit deze film zijn afkomstig van de Library of Congress, Washington en NASA. De audiobron is uit 1949 en gevonden op YouTube.  Echt heel gaaf om te zien!

The Burning Time Slideshow van Helen Dowling is een compilatie van gevonden vakantiefilmpjes en onderwaterbeelden van haar nichtje.

Met behulp van digitale technieken zijn de kleur, sfeer en montage van de filmpjes gemanipuleerd.  Tegelijkertijd en op een andere scherm pal naast deze film wordt ook een ander film van Dowling getoond; These are my friendly hands.

In deze film zie je rotsen, bomen en beelden en handen voorbijkomen. Het bizarre is dat het totaal niet vervelend is om naar twee films tegelijk te kijken. Ik denk dat het komt omdat de geluid van de films erg goed bijelkaar passen. Dowling heeft dat heel knap gedaan.

Mariska de Groot laat zien dat licht en schaduw een ware kunstvorm zijn.

CineChine is een lichtprojectie waarbij een aantal draaiende schijven (zelf ontworpen) grafische patronen (schaduwen) teweeg brengt op een wand.  Ook hier is het geluid opnieuw erg bijzonder.

De heren Florian & Michael Quistrebert kiezen juist voor rust en stilte in hun werk Void Fires.

De flikkerende vlammen zijn een directe vertaling naar energiedrankjes. Ik zie die vertaling daarvan niet terug maar wel een schilderij met beweging. Ik zie een open haard met vlammen met mooie kleuren.

In de laatste zaal is er een video-installatie Full Contact van David Verbeek te zien.

Full Contact gaat over een drone-piloot die vanuit zijn container in de woestijn in Nevada per ongeluk een school in het grensgebied tussen Afghanistan en Pakistan bombardeert.

Door een intens schuldgevoel gaat hij op zoek naar een lichamelijke confrontatie en gaat een bokspartij aan. De film is vanaf eind maart te zien in de Nederlandse filmzalen.

Na het zien van Full Contact verliet ik mistroostig de tentoonstelling. Dat vond ik wel jammer.  De opbouw van de tentoonstelling begon lichtvoetig en eindigt helaas zwaarmoedig. Kon het niet andersom?

Dat beeld ook hallucinerend kan zijn laten Joris Strijbos & Matthijs Munnik  zien in hun kunstwerk U-AV.

Ik heb het drie minuten volgehouden voordat ik haastig de ruimte verliet!

De bovenstaande werken zijn allemaal mustsees, toch is er een film die je niet mag missen; And the Image Gazes Back van Belit Sağ.

Na het zien van deze film zul jezelf afvragen “What Images You Have Stored So Far?”.

In de film zoekt Sağ naar manieren om het dagelijks leven in een oorlogsgebied weer te geven, als contrast met de sensatiebeluste oorlogsverslaggeving.

Haar vergelijking met de recente onthoofdingsvideo van James Foley door IS en de slotscene in David Finchers uit de film Se7en uit 1995 zullen je kippenvel geven.

Close-Up A New Generation of Film & Video Artists in the Netherlands  is niet alleen een tentoonstelling voor film- en videokunstliefhebbers.

Het  is zeker ook de moeite waard voor de gewone museumganger (zoals ik).  In eerste instantie is het wennen om alleen maar naar bewegend beeld te kijken. Ook moest ik wennen aan geluiden die een kunstwerk heeft want mijn museabezoekjes zijn altijd vredig in stilte.  Dit was echt een andere beleving.

Close Up A New Generation of Film & Video Artists in the Netherlands is te zien tot en met 22 mei 2016.

Neem vooral de tijd om de films te kunnen bekijken en te begrijpen.

Voor meer informatie kiek hier!

Liefs,

Sandra

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.