Kunstbeurs: PAN Amsterdam 2018 (de 32ste editie)
Van 18 november tot en met 25 november 2018 in RAI Amsterdam
Dit is de vierde keer dat ik over de kunstbeurs PAN Amsterdam schrijf.
Dit jaar is het thema ‘Van verzameling naar museum’. Wel grappig, want op PAN Amsterdam 2017 ging ik op zoek naar gebruiksvoorwerpen die (in mijn beleving) in een museum kunnen worden tentoongesteld. Dit keer is het de allereerste keer dat ik op de beurs niet op zoek ben gegaan naar kunstverhalen.
Het grootste kunstverhaal vertelt PAN Amsterdam 2018 dit jaar zelf.
Namelijk het verhaal van de ontdekking van een vroeg schilderij van Mondriaan. Het portret is je vast niet ontgaan; een portret van Elisabeth Sophia Maria Bergman-Cavalini dat Mondriaan maakte in 1901. Mondriaan was toen 29 jaar oud.
Het doek werd in Zandvoort ontdekt door kunsthandelaar Willem de Winter (bekend van het televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch).
Het opmerkelijke is dat het tijdens de VIP-opening verkocht is door een onbekende verkoper en zeer waarschijnlijk heeft diegene er meer dan 100.000 euro voor betaald. Het portret is te zien bij E.J. van Wisselingh & Co op stand 110.
Op 23 november 2018 kwam letterlijk de kers op de taart. Het verhaal van dé ontdekking werd nóg mooier.
Het RDK (Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis) liet weten een foto te hebben gevonden waarop Piet Mondriaan te zien is met het portret.
Op de foto zie je Mondriaan zitten voor een ezel waarop het portret duidelijk (herkenbaar) en te zien is.
Ik citeer het RDK “Jarenlang hebben kunsthistorici zich afgevraagd of het schilderij op de ezel wel een werk van Mondriaan was. Nu we weten dat dit het portret van Betsy Cavalini uit 1901 is, kan ook de foto worden gedateerd. Daarmee komt vast te staan dat dit de eerste bekende foto is van het atelier op Albert Cuypstraat 158 in Amsterdam, waar Mondriaan tussen december 1898 en mei 1903 woonde en werkte. De foto vormt een belangrijk bewijs dat het portret inderdaad van de hand van Piet Mondriaan is“.
Foto: RKD.nl. Piet Mondriaan en onbekende persoon in zijn atelier Albert Cuypstraat 158, Amsterdam circa 1901. (Fotograaf onbekend)
Mijn favoriet van PAN Amsterdam 2018; Sense of Colour van Simone Hoang
Bij Galerie Fontana (stand 103) kwam ik het werk van Simone Hoang tegen: Sense of Colour. In haar werk gaat het om de ervaring van geur en kleur. Klinkt gek of niet? Dat vond ik wel.
Hoang laat zien dat geur ook te zien is, fysiek wordt en tot slot een visuele vorm krijgt.
Om dit voor elkaar te krijgen ontwikkelde ze filmrolletjes in een bad met een parfum.
De foto rechts is ontwikkelt in een bad met de geur Calvin Klein/Euphoria Gold, de foto links in Commes des Carcons/Amazinggreen.
Zoals je misschien weet eindig ik al mijn blogs met het campagnebeeld van een tentoonstelling. Zo ook deze.
Heb je de campagnebeelden van PAN Amsterdam 2018 al gespot? Dit jaar nodigde de kunstbeurs fotograaf Erwin Olaf uit om ze te fotograferen.
Olaf koos Amsterdammers uit die volgens hem ‘de stad máken” en fotografeerde ze tezamen met een object die op de kunstbeurs te zien is. Het resultaat is op straat en in een mini-museum te zien op de beurs. Op de foto zie je alle modellen.
Dit jaar was toch wel de beste PAN Amsterdam ervaring voor mij! Want………..;
Ik sprak met Erwin Olaf over de campagnebeelden van PAN Amsterdam 2018 én draaide een rondje met Willem de Winter voor het pas ontdekte schilderij van Mondriaan. Dat kun je zien in onderstaande vlog. Ben jij al geabonneerd op mijn kanaal?
Een mooie zondag! Dag PAN Amsterdam!
Voor meer informatie over de beurs: PAN Amsterdam.nl
Liefs,
Sandra
NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming gepubliceerd. De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze