Het komt bijna nooit voor dat ik een persbericht in het Russisch in mijn kunstkieken-inbox ontvang.
Hier zie je een deel van het persbericht dat ik per mail kreeg van de Raketa Watch Factory (de belangrijkste horlogefabriek van Rusland). Vorig jaar zijn zij een samenwerking aangegaan met Tretyakov Gallery (Ruslands fameuze museum voor nationale kunst).
De vertaling van de tekst luidt als volgt: “De meesten zullen het haten. Weinigen zullen er dol op zijn. Precies zoals we het willen” We hebben niet geprobeerd een mooi horloge te maken. We hebben een radicaal abstract horloge gemaakt dat niet de conventionele regels van klassieke esthetiek volgt. Precies zoals de Russische avant-garde kunstenaar Kazimir Malevich deed in 1915 toen hij het meest abstracte schilderij ter wereld schilderde: Zwart Vierkant. - Persbericht Raketa Watches
Kazemir Severinovitsj Malevitsj (in het Engels Malevich) was een Russische kunstenaar.
Malevich bedenkt in 1913 het suprematisme: een vorm van pure abstractie. Hij liet de traditionele schilderkunst achter zich en schilderde gekleurde en monochrome geometrische vormen op witte achtergronden. In 1916 publiceerde hij zijn manifest “Van kubisme tot Seperatisme”. Daarin stond geschreven dat kunst vooral puur gevoel moest uitdrukken en niet het doel moest hebben om de wereld te recreëren.
Zijn schilderij ‘Zwart Vierkant’ is het beroemdste suprematisme schilderij. Waarvan er vier replica’s zijn. Op elk schilderij staat het jaartal 1913.
Waarom koos Malevich niet voor het jaartal waarin het doek was geschilderd vraag je je vast af. Voor hem het moment van het ontstaan belangrijker.
De vierde replica was in ons land te zien op de tentoonstelling Matisse tot Malevich – Pioniers van de moderne kunst uit de Hermitage van 6 maart t/m 17 september 2010 in de Hermitage in Amsterdam.
Het is bijna niet te geloven dat in het begin het avant-garde schilderij absoluut niet gewaardeerd (zelfs gehaat) werd. Na verloop van tijd kreeg het een baanbrekende invloed op de moderne kunst.
Aan Malevich is talloze keren gevraagd wat de betekenis is van ‘Zwart Vierkant’.
Voor de kunstenaar staat het symbool voor ‘Big Zero’: het einde van de vorige periode van artistieke evolutie en het begin van een radicaal nieuwe artistieke realiteit. Die vrij is van elke vorm van associatie met ons fysieke wereld, waar vormen vrijelijk zweven in een eindeloze witte ruimte die niet langer onderhevig is aan de regels van de zwaartekracht.
Ga je mee kunstkijken naar ‘Zwart Vierkant’ van Malevich & naar De Raketa Big Zero Malevich horloge ?
Tja, wat valt er te zien. Ik zie een een zwart geschilderd vierkant op een wit vlak. That’s it! Niet meer en minder. Het schilderij doet mij wel denken aan de abstracte werken van Piet Mondriaan.
Op de achterkant van het horloge staat om eem citaat van Malevich in het Russisch gegraveerd: “… alle verschijnselen van de wereld zijn teruggebracht tot een grote nul – of nul bevat alle verschijnselen van de wereld.”
De handgemaakte wijzerplaat van de Raketa Big Zero Malevich horloge is gemaakt in een mozaïek van 3 verschillende stenen: zwarte jade, witte jade en violan.
Het natuurlijke ‘patroon’ van de stenen refereren naar de craquelures die in de loop der jaren op Malevich ‘schilderij verschenen.
De logo’s van de Tretjakovgalerij en van Raketa zijn op het uurwerk gedrukt. De Raketa Big Zero Malevich horlogemodel is uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 300 stuks en kost € 1208, — (zonder btw).
Een deel van de opbrengst gaat naar de Tretjakov Gallery, waar het schilderij “Zwart Vierkant” wordt tentoongesteld.
Dank je wel Raketa Watches voor jullie interesse in mijn blog!
Ik wens je een fijne avond, Liefs Sandra
Voor meer informatie kijk op: Tretjakov Gallery & Raketa Watches.
NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming van Raketa Watches gepubliceerd . De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze.