San-Hanga

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

Het eerste wat ik zie, bij het zetten van mijn eerste stap in de tentoonstelling Japan Modern: collectie Elise Wessels, is het portret van de dichter Hagiwara Sakutaro.

Ergens doet dit schilderij mij denken aan een aantal zelfportretten van Egon Schiele. Rustig en met ongeloof kijk ik om mij heen. Dit had ik niet verwacht. Mijn hart begint sneller te kloppen. Mijn benen voelen inmiddels slap en wankel.  Dit is niet zomaar een verliefdheid. Dit is liefde op het eerste gezicht!  Bij elke stap die ik zet word ik blijer en blijer. Smoorverliefd  ga ik tenslotte naar huis.

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels  kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

Het Rijksmuseum mag in haar handen knijpen. De collectie (ongeveer 200 prenten) die tentoongesteld krijgen zij, over een aantal jaar, als schenking  van verzamelaar Elise Wessels.

Dertig jaar geleden liep Wessels per ongeluk op een regenachtige dag in Tokyo een prentenwinkel binnen en werd op slag verliefd op de daar aanwezige vrouwenportretten. Ze begon met het verzamelen van vrouwenprenten en daarna voegde ze daar ook landschappen en stadsgezichten toe. Ik snap haar helemaal! Wessels heeft inmiddels zo een grote collectie dat ze sinds 2009 zelfs een eigen museum heeft: Nihon No Hanga. De collectie bestaat uit 1600 Japanse prenten uit de periode 1910 – 1950 en is  daarmee de grootste verzameling in de wereld.

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

Het unieke aan al de prenten is dat ze bijna allemaal houtsneden zijn.

Ze zijn allemaal volgens een dezelfde techniek gemaakt;  in hout worden eerst de contourlijnen van de ontwerptekening gesneden. Dit is de lijnblok. Daarna wordt voor iedere kleur in een aparte houtblok gesneden. Vervolgens wordt eerst het lijnblok op papier afgedrukt en daarna eén voor eén de verschillende kleurblokken.  Ook geven de prenten Japan weer in de eerste helft van de twintigste eeuw.

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

In de Japanse prentkunst zijn er twee stromingen te vinden.

Shin hanga; de traditionele wijze waarin vaak vrouwenportretten en landschappen te zien zijn. De Sosaku hanga;  de creatieve prentkunst waarin ook het moderne leven te zien is. Zoals deze prent Metro waarop niet alleen reizigers in kimono, maar ook in pak en in een jurk te zien zijn. Beide stromingen zijn te zien in de tentoonstelling.

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

In de tentoonstelling is duidelijk te  zien hoe Japan zich heeft ontwikkeld. Niet alleen als land.

Ik heb het ook over de positie, de bloei van de vrouw is te volgen. Waar eerst een vrouw statig in een kimono werd afgebeeld  zie je ook bijvoorbeeld dit prentje waarop een biljartspelende vrouw is afgebeeld.  Dit prentje Tipsy vind ik schattig. De vrouw heeft een sigaret in haar hand en zit achter haar cocktail. Het lijkt erop dat ze aangeschoten is.

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels  kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

De volgende keer als je dit affiche ziet…blijf dan even stilstaan en kiek er naar.

Op de poster van Japan Modern,  die je nu overal in de stad tegenkomt, staat deze danseres afgebeeld.  Ze heeft kort haar en is modern gekleed.  De volgende keer als je de afbeelding ziet  loopt er dan niet voorbij.  Blijf even staan en kijk even naar haar.  Als je goed kijkt zie je dat haar kleine linkerteen uit het sandaaltje steekt.  Een grappig detail!

 kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels  kunstblog, museumblog, museumblogger, museumblog ,museumkaart, museumtip, museum, musea, Nederland, Rijksmuseum Amsterdam, Rijksmuseum, Japan Modern, geschiedenis, history, tentoonstelling, exhibition, expo, expositie, Elise Wessels

Waar ik ook om moest lachen was het volgende.

Op de prent is kunstenaar Fujita Tsuguharu te zien. In 1913 vertrok hij naar Parijs. Het verhaal gaat dat hij toen hij voldoende geld  verdiende, in zijn appartement in Montparnasse een bad en een warm waterleiding liet installeren. In die periode was het iets kostbaars en een reden waardoor hij vaak modellen over de vloer kreeg.

In de tentoonstelling is niet alleen de modernisering te zien van Japan. Ik meen ook invloeden van andere kunststromingen te hebben gezien. Ik ben geen kunstkenner maar een liefhebber maar in dit prentje Haren zie ik Vampier (de versie houtsnede) van Edvard Munch.

Tot wanneer?

Japan Modern, collectie Elise Wessels is te zien tot en met 11 september 2016.  Ik zal stuk eindigen met de woorden van Elise Wessels die in de voorwoord van de catalogus staan.  Haar woorden zeggen genoeg; “Ik ben ervan overtuigd dat de bezoekers, net als ik, versteld zullen staan van de schoonheid van deze prenten“.

Deze tentoonstelling is een ZEN-mustsee. Ga en geniet! Voor meer informatie kijk op: het Rijksmuseum

Liefs,

Sandra

Sandra

Welkom op Kunstkieken.nl! Ik houd van musea en om die reden ben ik op 1 april 2014 gaan schrijven over mijn museumbelevingen. Veel leesplezier! Liefs, Sandra

8 Comments

  1. Ik ben nog op zoek naar de catalogus van deze tentoonstelling. Deze was al op toen ik naar het Rijks ging. Hoop dat iemand er eentje te koop heeft?!

  2. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt. Dit weekend heb ik al plannen. De week daarop moet wel lukken. Dank weer Sandra!

  3. Ooh ik wil na dit tentoonstelling gaan moet het in agenda zetten. Ik denk dat het drukke bezocht word, na dat ik heb die boven prenten gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *