Beyond Context – Mart Visser

Het is eén jaar en bijna twee weken geleden dat ik de tentoonstelling S.Y.N.E.R.G.Y. van Mart Visser bezocht in Museum aan het Vrijthof in Maastricht.

De couturier presenteert dit jaar zijn 50ste Haute Couture collectie. De ultieme aanleiding om in Amsterdam een tijdelijk museum met een concept store te openen. Het  museum is gevestigd in The Artesia, het voormalig hoofdkantoor van GE  Artesia Bank en was tot 2016 in gebruik.

De tentoonstelling Beyond Context laat de synergie tussen de drie disciplines zien: Haute Couture, pret-à- porter en Artwork.

De expositie laat een aantal iconische stukken, hoeden en objecten uit zijn archief afgewisseld met ontwerpen uit de couture collectie winter 2017 – 2018 zien.  Tevens is er een overzicht van 8 jaar Artwork te  zien van schilderijen, sculpturen en installaties.

Laten we eerst beginnen met  hier en daar déjà-vu-kunstkieken.

Vorig jaar vroeg ik mezelf af of de installatie The last supper, fase II gebaseerd was op het schilderij Het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci? Vandaag kreeg ik daar antwoord op.

Mart Visser was tijdens zijn jeugd gefascineerd door de afbeelding van schilderij van Da Vinci.

Vooral door de individuele verhalen van de twaalf discipelen die ambachtsmannen waren, waaronder een visser en een revolutionair.

De installatie stelt de elf discipelen voor die hangen aan ambachtelijke gemaakt haken, boven Judas die op de grond staat. Ik keek vandaag opnieuw maar anders naar de installatie.

Visser is ook geboeid door gelaatsuitdrukkingen.

In zijn allereerste video-installatie laat mannequin  Rosita Dameri (met wie Visser vaak samenwerkt) verschillende emoties zien. De video word geprojecteerd op een (soort van 3d) gezicht gemaakt van honingraat karton. De muziek die bij de installatie is fantastisch.

Een veld van 40 sculpturen

Eén tentoonstellingsruimte is gevuld met  40 sculpturen die gemaakt zijn van gesprokkeld driftwood vanuit de hele wereld.  Alle 40 sculpturen bestaan uit eén stuk drijfhout en een stuk  hout van een gebruiksvoorwerp.

Waarom 40?

Omdat het  getal 40 binnen veel culturen vaak als een magisch getal wordt gezien. Het getal wordt geassocieerd met het een begin van een nieuw fase.

De sculpturen laten de fantasie prikkelen. Tenminste bij mij wel!

Het sculptuur links doet mij denken aan het thema Vanitas. Aan de vergankelijkheid  van het aardse leven. Op een of andere manier moest ik aan het sculptuur Venus van Milo denken bij het sculptuur rechts.  Zie jij ook wat ik zag?

Sculpturen in hars

In de tentoonstelling zijn drie sculpturen te zien die gegoten zijn in hars. Ze zijn alle drie gemaakt in het atelier in Zuid-Frankrijk. Een leuk weetje is dat de sculpturen ongebakken zijn.  Er was letterlijk geen oven in de buurt. Normaliter is hars kleurloos, doorzichtig als glas. Bij deze sculpturen heeft het de kleur van de klei op zich genomen.

Het grappige is dat er bij (alle drie) de neus en de mond kleine luchtbelletjes zijn ontstaan. Precies onze ademhaling.

mart visser hoofd mart visser kop

Verandering van het hoofd

Hoewel het niet duidelijk is of de hoofden op al zijn schilderijen een mannenhoofd is. Ben ik er wel altijd (vanuit mijn gevoel) van uitgegaan.  De hoofden anno 2017 lijken vrouwelijker dan de voorgaande versies.  Ze zijn zachte en hebben een ietwat andere vorm.

De eerste muze, Lola

Op twaalfjarige leeftijd vindt Mart Visser na een brand in de plaatselijke textielzaak een etalagepop in de afvalcontainer.  Armen heeft ze niet meer, mar nog wel haar benen

Visser lapt haar op en vanaf die dag is zi, zijn eerste muze. Hij noemt haar Lola. Met oude kledingstukken van zijn moeder werkt hij zijn eerste ideeën uit  op ware grootte.

Schetsontwerpen

Mart Visser heeft al zijn schetsen bewaard.  Een ruimte is gewijd waar aan de schetsen van de afgelopen 25 jaar, vanaf zijn afstuderen tot heden. Uit  elke collectie zijn er vijf schetsen te zien. Ook is er een  wand  zien met  on-the-road –schetsen die Visser heeft gemaakt op memoblokjes van hotelkamers, cafés en restaurants.

 In de Haute Couture kamer kun je een aantal van die jurken bekijken.

De jurken zijn niet op jaartal maar op kleur bij elkaar samengebracht. Er is een hoeden-installatie en een bruidskamer.

Wat vond ik van de tentoonstelling?

Ik houd van Mart Visser (en na vandaag ook van hem!).  Ik vond het een heerlijke tentoonstelling omdat mode en kunst samen komen. Het grachtenpand is ook het bekijken waard. Het heeft prachtige stijlkamers en het is echt een belevenis om daar rond te lopen. In de concept store kun je de meest recente pret-à- porter collectie bekijken en persoonlijk advies krijgen van een styliste.

De tentoonstelling Beyond Context is te zien tot en met 19 november 2017.

Tickets  € 10,–

Speciaal voor expositie is er een samenwerking met het naastgelegen Tassenmuseum Hendrikje in de vorm van combitickets. De combitickets zijn in beide museums te koop. Net als de vorige keer wordt een deel van de ticket gedoneerd aan het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.

Belangrijk om te weten: de tentoonstelling is niet toegankelijk voor minder validen. Voor meer informatie kijk op: Beyond Context.

Fijne avond,

Dank voor de fashionable uitnodiging!

Liefs,

Sandra

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.