Het schilderij Kop van een oude boerin met een witte muts van Vincent van Gogh is dit jaar verkocht op de jaarlijkse kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht voor 4,5 miljoen euro.
Ik vind het nog steeds onwerkelijk dat ik door M.S. Rau gevraagd ben om een KunstKijk-vlog van het schilderij Kop van een oude boerin met witte muts te maken op de beursvloer. Inmiddels is het een mooie herinnering.
In mijn vorige blog schreef ik al, dat toen ik het schilderij Kop van een oude boerin met witte muts voor het eerst (in het persbericht) zag, ik een deja-vu gevoel kreeg. Ik had sterk het gevoel dat ik ‘het gezicht van deze vrouw” eerder heb gezien. Ik wist het zeker maar ik wist niet meer waar.
Totdat ik mijn oude vlog uit 2018 bekeek waar ik De Aardappeleters van het Kroller Muller Museum in de spotlight zet. Tot mijn verbazing zag ik het gezicht van deze vrouw op 5.58 minuten voorbijkomen.
Ik vind dat de vrouw op het schilderij Kop van een Vrouw uit de permanente collectie van het Kroller Muller Museum sprekend lijkt op het schilderij Kop van een oude boerin met witte muts, welke ik op Tefaf zag. Het museum kocht het schilderij in het jaar 1920.
Van Gogh schilderde een periode alleen ‘koppen van boeren. Vaak waren het ook dezelfde personen, dus het kan dat de vrouw meerdere malen is geschilderd door Van Gogh.
Gisteren tijdens de opening van de nieuwe tentoonstelling ‘Door de bomen het Bos’ van het Kroller Muller museum bezocht ik ‘natuurlijk’ ook het schilderij Kop van een vrouw (november 1884 – mei 1885).
Het schilderij Kop van een vrouw is iets kleiner dan Kop van een oude boerin met een witte muts (63 bij 48 cm). Het is namelijk 37,9 bij 27.4 centimeter en heeft meer groenige tinten.
Nu ik het schilderij in het echt heb gezien viel mij ook op dat de gezichtsuitstraling van de boerin anders is. Ik vind het sterker.
De penseelstreken zijn ruwer en rauwer. Van Gogh gebruikt in dit schilderij verschillende groene en bruine tinten in de muts en de achtergrond. Daarnaast gebruikt hij veel meer verf dan op ‘Kop van een oude boerin met een witte muts’, die in vergelijking met dit schilderij veel rustiger oogt.
Ondanks dat Van Gogh de twee schilderijen op een verschillende manier geschilderd heeft, zie ik nog steeds “een en dezelfde vrouw”. Nu ik Kop van een vrouw van het Kroller Muller museum (bewust in het echt heb gezien) vind ik deze versie veel mooier dan Kop van een oude boerin met een witte muts die ik zag op Tefaf.
Ik vind de Kroller Müller kop het mooiste; meer uitgesproken , doorleefde kop. De versie met de witte kap springt er meer uit door het mooie kleurcontrast.