Picasso. Sculpturen

 

Toen ik laatst in Brussel was voor mijn bezoek aan de BRAFA ben ik ook langs BOZAR geweest voor de tentoonstelling Picasso. Sculptures.

Ik kan al met zekerheid zeggen dat het éen van mijn favoriete tentoonstellingen van het jaar 2017 is.

BOZAR was voor 2002 bekend als het Palais des Beaux-Art.  De Nederlandse vertaling is het Paleis met Mooie kunsten en de Belgische vertaling luidt Paleis voor Schone Kunsten.

BOZAR is het kunstenhuis van Brussel. In 1928 opende zij haar deuren met als doel om kunst toegankelijk te maken voor iedereen . Kunst was niet alleen voor de elite maar ook voor het gewone volk.

In dit kunstenhuis is er van alles op kunstgebied te beleven.

In Bozar kun je naar een muziek concert, een filmpje pakken, een expositie bezoeken en zelfs een drankje en een hapje doen.  Ik voelde mij hier meteen thuis!

Het opmerkelijke van BOZAR is dat ze is gebouwd op een berg: de Kunstberg.

Voor de Belgische architect Victor Horta was het een uitdaging om een kunsthuis te bouwen,  zonder dat de koning vanuit zijn paleis,  het zicht op de stad zou verliezen.  BOZAR ligt om die reden voor het grootste gedeelte ondergronds.

De tentoonstelling Picasso.Sculptures is in samenwerking met het Musee National Picasso Paris gemaakt en was tot 28 augustus te zien  in het Museum of  Modern Art in New York.

Dat Picasso naast het schilderen ook tegelijkertijd bezig was met zijn sculpturale reis komt duidelijk naar voren in de expo.

Picasso maakte sculpturen van ijzerdraad en laste losse onderdelen aan elkaar. Hij werkte niet alleen met brons maar ook met hout. Deze materialen werden als het ware zijn fundering voor het sculpturen. De laatste jaren werkte hij met keramiek en ijzerplaten.

De eerste eerste bekende sculptuur van Picasso was de Zittende Vrouw (1902) en is gemaakt van ongebakken klei.

Er is niets spectaculairs aan, eigenlijk voor Picasso’s doen oogt het saai.

De werkwijze van Picasso ’s allereerste beelden was gelijk aan die van Rodin.

Wist je dat Picasso Afrikaanse beelden verzamelde?

In de tentoonstelling kun je een deel van zijn verzameling zien. Ik heb er bewust voor gekozen om ze in dit stuk niet te tonen.

Het verhaal van de Absintglas van Pablo Picasso.

In 1914 begon Picasso te experimenteren wilde kubistische vormen aanbrengen in zijn beelden.  Zo voegde hij aan dit beeld een metalen lepel en een suikerklontje van brons toe  Hij maakte er zes stuks van en hield eén afgietsel voor zichzelf.

In the Met, MoMa en Philadelphia Museum of Art kun je de andere drie absintglazen van Picasso bewonderen.

De rest zal (vermoed ik) net zoals dit glas, in een privécollectie zijn beland.

Het schilderij Landschap met twee figuren  (1908) oogt ook houtachtig.  Naarmate je langer kijkt, lijkt het of de figuren op het doek, houten sculpturen zijn. Loved it!

Het lijkt net of het metalen beeldje Figuur zo uit het schilderij Schilder met Palet en ezel is gestapt. Beiden zijn gemaakt in 1928.

In de tentoonstellingen gaan de schilderijen en sculpturen vanaf dit punt hand in hand.

Vanaf 1930 begint Picasso te werken met gips

Zijn interesse voor vrouwenfiguren werd groter. Zo maakte hij liggende en staande vrouwenfiguren, vrouwenhoofden en bustes.

Op de foto:  Vrouwenkop van gips  (1953 ) uit de collectie van Musée national Picasso in Parijs.

De houding van Picasso’s  liggende baadsters is naar zeggen gebaseerd op de sculpturen (danseressen) van Edgar Degas.

Ook wordt er beweerd dat de sculpturen doen denken aan de liggende naakten van Henri Matisse, van wie in de zomer van 1930 de sculpturen te zien waren in galerie Pierre in Parijs.

Ik heb de beweringen natuurlijk op het internet opgezocht.  Ik denk ook dat die uitspraken waar zijn. De gelijkenissen zijn te zien.

De liggende baadster (1931) komt uit een privécollectie.

In de periode van 1947 tot en met 1953 maakte Picasso veel keramieke beelden.

Bakstenen, tegels en potscherven gaf hij gezichten. Wat ik zo mooi aan deze ceramics vind is dat hij  zelfs “beweging en mimiek” toevoegde door op de juiste plekken van de bestaande vormen te schilderen.  Ik vind dat erg knap bedacht!

Vouwstrepen van Picasso?

In Nederland in de tentoonstelling Picasso aan Zee in Museeum Beelden aan Zee, heb ik de Voetballer in een blauwe versie gezien. Ik heb er toen niet al te lang bij stilgestaan.

Vandaag heb ik de vouwplooien aandacht bekeken.”Hoe zou Picasso op het idee zijn gekomen om een vouw aan te brengen in een beeld?”.

Zijn voorstudies van deze sculpturen zijn in feite gewone tekeningen waar Picasso bewuste vouwen in aanbracht. Omdat papier een broos materiaal is maakte hij zijn tekeningen na in plaatijzer.

Het kunstwerk dat gebruikt is als campagnebeeld is Vrouwenhoofd (1962) en ook gemaakt van een gevouwen plaatijzer.

Ik vond Picasso. Sculpturen een super-tentoonstelling! Het mooist vond ik dat de sculpturen samen met de schilderijen waarop ze te zien zijn (picturale werken) worden getoond. Voor mij als museumbezoeker maakt het dat de expositie nog meer een lust voor het oog is en tegelijkertijd een feestje der herkenning.

De tentoonstelling Picasso. Sculpturen. is tot en met 5 maart aanstaande te zien in Bozar in Brussel.

In Nederland kun je ook  Picasso’s keramieke sculpturen kijken in museum Beelden aan Zee in de tentoonstelling Picasso aan Zee. Ook (toeval of niet) tot en met 5 maart aanstaande.

Voor meer informatie:Bozar.be

Liefs en slaap lekker voor straks,

BOZAR, dank voor de liefdevolle ontvangst. Tot snel weer een keer!

Sandra

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.