Regisseur: Phil Grabsky
Jaar: 2016
Genre: Kunst, Biografie, Documentaire
Speelduur: 87 minuten
Taal: Engels
Release NL: 27 juni 2019
Curators e.a: In eigen persoon
Voice-over: Yves Aubert (Jean August) & John Matthew Muziek: Stephen Baysted
In de film Renoir: Revered and Reviled maak je (nader) kennis met kunstenaar Pierre Auguste Renoir (1841-1919) die geliefd is om zijn impressionistische schilderijen.
Ook maak je kennis met kunstverzamelaar Albert Barnes (1872 – 1951). Barnes had een obsessie voor de werken van Renoir, hij kocht er in totaal 181 stuks. Stuk voor stuk zijn het allemaal onbekende werken uit de late periode van Renoir. Barnes bracht ze onder in de Barnes Foundation in Philadelphia.
De titel van de film Renoir: Revered and Reviled slaat op het feit dat kunstenaar Renoir aan de ene kant geadoreerd werd en tegelijkertijd werd gehaat door bijvoorbeeld kunstcritici.
Na het zien van de film snap ik wel waarom.
Renoir schoof niet onder stoelen dat hij vrouwen zag als wezens die gemaakt zijn om alleen kinderen te baren. Een belachelijke gedachte! Men zegt dat Renoir om die reden zijn vrouwen vaak emotieloos portretteerde.
Na afloop van de film ben ik de gezichten gaan bestuderen en jawel!!…… voor het eerst viel het mij inderdaad op dat ‘de vrouwen van Renoir’ vaak ‘leeg’ en met rare gezichtsuitdrukkingen geportretteerd zijn.
Op Instagram vond ik het account van ‘Renoir hater’ Max Geller genaamd: renoir_sucks_at_painting.
De film begint met het nummer Beau Soir, L.6 (Arr Susan Legg) welke speciaal voor de film is gecomponeerd door Stephen Baysted.
Terwijl de muziek je meeneemt kijk je in slow-motion naar mensen die naar schilderijen kijken. Je kijkt naar mensen die naar schilderijen wijzen en over de schilderijen praten. Het beeld wordt afgewisseld met close-ups van geschilderde gezichten van Renoir-vrouwen en meisjes en hier en daar een landschap.
- Wil je weten hoe het nummer tot stand is gekomen? Kijk dan hier naar het interview met Stephen Baysted.
Wat vond ik van de film Renoir- Revered and Reviled?
Als fervent museumbezoeker had ik het gevoel dat ik een persoonlijke rondleiding kreeg in een museum. De film is prachtig in elkaar gezet en er zit qua beeld is de film om door een ringetje te halen. De inhoud van de film doet zeker niet onder voor het beeld. Ik heb ontzettend genoten van de film!
Tijdens het kijken naar de film heb ik mij geen enkele minuut verveeld.
Ik heb gekeken naar kunstkijkers en naar schilderijen. Ik heb geluisterd en vooral genoten van de muziek, naar de verhalen van curatoren, naar de anekdotes van Jean Renoir (zoon), Renoir-belevingen van bezoekers van de Barnes Foundation en naar kunstenaar Damian Callan. Callan liet zien hoe Renoir zijn ‘juice’ maakte door verf te mengen met terpentine en die in verschillende lagen aanbracht.
Kunstkijken en vooral kijken naar Renoir staat centraal in de film. Ga je mee kunstkieken?
Ik wil je (eigenlijk meerdere) alleen eén schilderij laten zien. Op de afbeelding zie je Les Grande Baigneuses (The Large Bathers) uit de collectie van het Philadelphia Museum of Art.
Chris Riopelle, curator van The National Gallery in London vertelt in de film dat Renoir drie jaar lang aan dit schilderij werkte. Renoir heeft nog nooit zoveel aandacht (verschillende voorstudies) aan een schilderij gegeven als aan deze baadsters. Renoir vond het lastig om de lichaamshoudingen zo goed mogelijk te schilderen en deze in een juiste verhouding op canvast vast te leggen.
Ik vind het schilderij (naarmate ik er langer naar kijk) apart en ergens wel mooi! Wat vind jij?
Campagnebeeld
Daarvoor is de baadster (ca 1890) uit de collectie van het Barnes Foundation gebruikt.
Ik eindig mijn recensie met twee quotes van Renoir:
“I look at a nude. There are myriads of tiny tints. I must find the ones that will make the flesh on my canvas live and quiver”
“I consider that women who are authors, lawyers, and politicians are monsters”.
Renoir: Revered and Reviled gaat 27 juni aanstaande in première. Bekijk hier de trailer.
Ga jij naar de bioscoop?
Fijne avond,
Liefs,
Sandra
PS:
Voor meer informatie kijk op:
Barnes Foundation.org
Arts in Cinema.nl
Fotocredits: Exhibition on screen