Achterwerk

Foto: Ivo Hoekstra

Zaterdag 3 september jl. ben ik op de valreep naar de tentoonstelling Vik Muniz: Verso in het Mauritshuis geweest.

Het was de laatste weekend van de expositie. Achteraf ben ik blij dat ik het gezien heb. Want ik vond hem wel geweldig!

Mijn intentie was om er niet over te gaan schrijven omdat de tentoonstelling is afgelopen maar ik kon het niet laten om er niet over te schrijven.

De tentoonstelling zal verder reizen. Waaronder ook naar museum Belvédère in Wenen. Muniz zal daar de achterkant maken van het schilderij De Kus van Gustav Klimt.

Vik Muniz is een world-famous kunstenaar die zijn carrière begon als beeldhouwer.

Muniz maakt kunstwerken van materialen als suiker, draad, diamanten, chocoladesiroop en zelfs van vuilnis.

Verso’s daar gaat het in de tentoonstelling om. Verso betekent in het Portugees achterkant. In dit geval; de achterkanten van beroemde schilderijen.

Als museumbezoeker krijg je de achterkant van schilderijen nooit te zien. De Verso’s zijn om die reden bijzonder én interessant.

In 2002 is Muniz begonnen met het fotograferen van achterkanten van beroemde schilderijen.

In zijn boek Reflex (2005) beschrijft hij zijn drift om deze foto’s op ware grootte af te drukken en tentoon te stellen. In 2008 maakte hij zijn eerste kopieën van achterkanten van bekende beroemde schilderijen.

De Verso’s zijn ware kunstwerken. De achterkant van iedere meesterwerk zijn perfect nagemaakt. Letterlijk elk gaatje, etiket, materiaal en elk minuscuul detail komen terug op het “achterwerk” van het schilderij.

Dit namaken doet Muniz niet in zijn eentje, er is een heel team die hem daarbij helpt. Er wordt gezocht naar de juiste materialen over de hele wereld.

Linnendoeken worden verouderd (door ze te weken in was en thee), stempels worden nagemaakt, handschriften worden gekopieerd en waar nodig worden de lijsten zelfs met de hand uit het hout gesneden. Elke krasje is exact nagemaakt.

Voor het namaken van de achterkant van de Mona Lisa is er een hele populierenboom gekocht in Tenessee voor het houtwerk van de lijst. In New York heeft een wever het linnendoek voor de Anatomische Les nagemaakt.

Voor deze tentoonstelling heeft Muniz zijn serie Verso’s aangevuld met vijf speciale verso’s die gebaseerd zijn op de collectie van het Mauritshuis.

Te weten: Johannes Vermeer’s Meisje met de parel en Gezicht op Delft, Het puttertje van Carel Fabritius, De anatomische les van dr. Nicolaes, Tulp van Rembrandt en het Gezicht op het eiland van Itamaraca in Brazilie van Frans Post.

Kunst- achterkant-van-schilderijen-kijken: Het Meisje met de Parel.

Wat zou het nummer 670 betekenen? Er zijn gaatjes van de vorige spijkers te zien! Aan de rand van de lijst zit aluminiumfolie. Of is dit een ander materiaal?

Dit is de achterkant van de Mona Lisa.

Ik heb in verschillende recensies gelezen dat het woord HAUT er op staat waarmee wordt aangegeven dat die kant naar de bovenkant verwijst.

Laten we haar extra onder de loep nemen. Als je nu de achterkant voor de helft bedekt, dan lijkt de andere helft er exact op! Als je de foto op zijn kop bekijkt dan lijkt ze niet omgedraaid. Je kan het alleen zien aan de sensor.

Het stickertje op Gezicht op Delft geeft denk ik aan dat het schilderij uitgeleend is in 1946 voor een tentoonstelling.

Zie je de krassen en de beschadigingen aan het houtwerk? Er is volgens mij ook iets van lijm (loopt door op het etiket en houtwerk) erop gevallen.

Foto: Mauritshuis

Het rode driehoekje zie je opnieuw hier bij het Puttertje.

Volgens mij betekent het hetzelfde als HAUT. Zie je de scheuren en de stempel op het etiket? Het lijkt oud maar dat is het niet.

De etiketten op een achterkant van een schilderijen vertellen ook veel verhalen.

Zo ook het veelbesproken kippengaas wat op de achterkant van het schilderij De Rode Studio van Matisse  te zien is.

  

Ik vond het een erg interessant gegeven dat ik nu eens de achterkanten van meesterwerken kan bekijken.

Ook het feit dat deze achterkanten replica’s zijn vind ik grandioos en dat je door een achterkant veel te weten komt over het schilderij. Wat vind jij van deze achterkanten? Past een tentoonstelling als deze in een museum?

Hopende op een Verso II, ooit in het Mauritshuis sluit ik mijn blog af.

Voor meer informatie kijk opHet Mauritshuis/Vik Muniz

Ben jij naar de tentoonstelling geweest? Wat vond je ervan?

Fijn avond,

Liefs,

Sandra

Hier kun je zien hoe de Verso’s van Vik Muniz gemaakt worden.

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Eén reactie

  1. Ik heb geen tijd gehad om naar DH te gaan. Had ik dus wel moeten doen! Goede blog met mooie foto’s. Ga zo door Sandra!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.