80 jaar oorlog. De Geboorte van Nederland

Armprothese van Christaan van Brunswijk
Tentoonstelling 80 jaar oorlog. De geboorte van Nederland.
Te zien tot en met 20 januari 2019 in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum

Vorig jaar was het 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog begon. Op verschillende plaatsen in Nederland werd er stilgestaan bij de oorlog. Zo ook op bovenbouw van de basisschool van mijn kinderen. De hoofdreden van ons museumbezoek was om ‘het lesmateriaal tot leven te brengen’ in het Rijksmuseum.

Zoonlief en ik ergens in november 2018 naar de tentoonstelling geweest. Ondanks dat de expositie afloopt wilde ik er toch nog over schrijven.

In deze blogpost laat ik naast mijn favoriet, ook die van zoonlief uit de tentoonstelling 80 jaar Oorlog. De Geboorte van Nederland zien. Zullen we gaan kunstkieken?

Hoed met kogelgat, gedragen door Ernst Casimir van Nassau-Dietz

Naar de musketten (geen foto) en de Hoed met kogelgat, gedragen door Ernst Casimir van Nassau-Dietz bij het beleg van Roermond in 1632 heeft zoonlief vol verwondering gekeken. Een musket blijkt ongeveer 7 kilo zwaar te zijn. We raakten maar niet uitgepraat over het ontstekingsmechanisme van het vuurwapen.

Foto: Rijksmuseum

ruiterharnas van Maurits van Nassau

De ruiterharnas van Maurits van Nassau en de armprothese van Christiaan van Brunswijk zijn de favoriete objecten van zoonlief.

Zoonlief zag in de harnas een kogelvrij vest. Ook was hij onder de indruk dat een smid deze ijzeren hand en arm maakte voor Hertog Christiaan van Brunswijk. Brunswijk verloor zijn onderarm tijdens een veldslag.

Na het zien van de tentoonstelling stelde zoonlief de volgende vragen: ‘Wat zou je erger vinden om in de oorlog te verliezen? Je armen of benen?’. Mijn antwoord was en zal altijd blijven: mijn armen. Zonder mijn armen zou ik nooit meer kunnen knuffelen en schrijven!

Landschap in Brazillie ( Frans Post.
Mijn favoriete schilderij uit de tentoonstelling 80 jaar Oorlog. De geboorte van Nederland is Landschap in Brazilië (1650) van Frans Post.

Vanaf 1630 verovert de West-Indische Compagnie (WIC) delen van Brazilië en verdreven de Portugezen. Portugal was de vijand omdat die bij Spanje hoorde. De Nederlanders nemen de suikerplantages over. Post laat op dit schilderij een paradijs zien, maar de werkelijkheid was anders. De tot slaaf gemaakt Afrikanen werkten hier onder barre omstandigheden.

Gerard ter Borch II 'Soldaat te paard, op de rug gezien
Het vroegst bekende werk van Gerard ter Borch II ‘Soldaat te paard, op de rug gezien ‘ (1634) is gebruikt als campagnebeeld voor de tentoonstelling.

Het is niet duidelijk wat Ter Borch wilt laten zien. Is het een soldaat die bang is op weg naar het slagveld of is het een soldaat die het slagveld verlaat?
Wat denk jij?

Wat vond ik van de tentoonstelling?

Leerzaam, maar voor mijn gevoel wel erg vol met schilderijen.

Voor meer informatie kijk op: Rijksmuseum.nl

Ben jij naar de tentoonstelling 80 jaar Oorlog. De geboorte van Nederland geweest? 

Liefs,
Sandra

 

 

 

NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming van het Rijksmuseum gepubliceerd. De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze

Gerelateerde Kiekjes:

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum.Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op.Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.