Afgelopen donderdag ben ik naar BIG ART geweest om kunst van formaat te bekijken, dit keer met bewaking én gepaste afstand!
Ik kan mij de allereerste editie van BIG ART in 2016 in de Diamantbeurs in Amsterdam nog goed voor de geest halen. Van curator Anne van der Zwaag kreeg ik een uitnodiging om nog voor alle (press)previews, langs te komen om kunst te kieken. Ik was de allereerste BIG ART-bezoeker en die herinnering is een hele fijne!
Door de coronamaatregelen was BIG ART (die dit jaar haar vijfjarig bestaan heeft) bijna niet doorgegaan.
Net als vorig jaar werd de beurs gehouden op het Hembrugterrein.
Dat kunst van formaat van alles kan zijn, laat deze editie opnieuw zien. Ga je mee kunstkieken?
De installatie van textiel van Rive Roshan is acht meter hoog.
Een leuk weetje is dat de bak met water die voor het kunstwerk ligt, met opzet is geplaatst. Je bent als het ware verplicht om ook naar de reflectie van de doeken te kijken. De doeken zijn 8 meter hoog.
Kunstenaar Lise Sore heeft een Zelfportret gemaakt op én van kaasdoek.
De tekeningen zijn gemaakt met een grafietpotlood. Ik vermoed dat óók deze doeken achter meter hoog zijn!
Bij het Sculptuur van Jan Steenman ben ik een tijd blijven staan. Ten eerste om het kunstwerk heel goed te bekijken én ook om erover te praten met dochterlief.
Het op de grond liggend mannetje deed mij denken aan een morille (schimmel) die ik afgelopen zomer in Micropia heb gezien, dochterlief vond dat het werk was gebaseerd op een pinda.
Een ding is weer eens zeer zeker: iedereen kijkt op zijn of eigen manier naar een kunstwerk.
“Test 1450” (2020) is een straaljager en gemaakt door Lee Mc Donald.
Zoals je ziet is het onder andere gemaakt van dozen, tape, huishoudfolie en een cementmotor. Over materialen gesproken. Kunstenaar Joost Benthem maakte dit geweldige Portret van kauwgomballen.
‘Een ontmoeting met jezelf’ blijkt een drieluik te zijn. De portretten op de doeken zijn vorig jaar (2019) gefotografeerd in Salone del Mobile in Milaan.
Reinier van der Aart (RVDA) maakte een fotografische installatie waarin hij mensen uitnodigde om in een pikdonkere kamer te gaan zitten. De ruimte was volledig geïsoleerd en was gecreëerd om na te denken, te contempleren of gewoon te ontspannen of om een ‘ontmoeting met jezelf’ te hebben.
Omdat het in de ruimte donker was, werden de portretten gemaakt met een hele langer sluitertijd.
Het resultaat deed RVDA denken aan de Turijnse Lijkwade. Om dit gevoel te versterken werden de foto’s overgezet op denim omdat het de gewone stof van deze tijd is.
I rework, add my language, question and admire. In some way, I re-collect.
Casper Faassen
In 2017 zag ik het werk van Faassen voor het eerst in het Japanmuseum Sieboldhuis in de tentoonstelling “Dingen die voorbijgaan” en sindsdien ben ik een admirer.
De twee Japanse tempelwachters (ca. 1300 – ca. 1400) op deze waanzinnige foto’s behoren tot de vaste collectie van het Rijksmuseum.
De wachters stonden bij de ingang van een tempel in Iwayaji met als doel het kwaad af te weren. Beiden hebben een vajra in hun hand voor het vernietigenvan onwetendheid.
Het Rijksmuseum heeft de wachters laten inwijden met een traditionele Japanse ceremonie. Wil je de tempelwachters in het echt bewonderen? Dat kan in de Aziatisch Paviljoen in zaal 2.
Ik eindig mijn blog met bewuste opzet met een kunstwerk van Rotganzen uit de serie Quelle Fête. Waarom? Omdat ik tegenwoordig enorm hunker naar “vroeger” en naar “ toen”.
De kunstwerken van Rotganzen vertegenwoordigen een speels beeld van vergane glorie, een melancholische herinnering aan de glamouravonden van disco. Het is ook een zeer visuele metafoor van vervlogen tijden.
De spiegelglazen tegels zijn met de hand aangebracht op de amorfe vormen. De eens iconische vorm van de discobal wordt herboren en is een ode aan de disco van lang geleden.
BIG ART 2020 is er tot (morgen) 4 oktober 2020. Helaas zijn alle kaarten al uitverkocht.
Voor meer informatie én om kunst van formaat te bekijken: BIGART.NU.
BIG ART tot 2021! Be safe en lief voor elkaar!
Liefs,
Sandra
NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming van BIG ART gepubliceerd. De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze.