KUNSTKIJKEN: Gezicht op het Quirinaal -Edgar Degas

Frits Lugt - zelfportret (1901)
Wikipedia: Frits Lugt – zelfportret (1901)

De Fondation Custodia in Parijs is in 1947 opgericht door de Nederlandse kunstverzamelaar Frits Lugt (1884 – 1970) en zijn echtgenote.

Daarnaast beheert de stichting ook de verzameling van Lugt. Lugt was tevens ook de grondlegger van het Institut Néerlandais in Parijs. Daarnaast houdt de stichting zich bezig met wetenschappelijk onderzoek en verzorgt tentoonstellingen en publicaties.

Sinds een aantal jaren verzamelt de stichting olieverfschetsen. Niet zomaar olieverfschetsen, maar alleen die ter plaatse in de vrije natuur zijn geschilderd.

In de tweede helft van de achttiende eeuw was (mede door de komst van de verftube in 1841) en plein air schilderen een ware hype. Schetsen en tekeningen gemaakt in de open lucht vormden een basis van een meer geconstrueerde, in een atelier gemaakte schilderijen.

Edgar Degas (Gezicht op het Quirinaal, Rome
Edgar Degas (1834-1917), Gezicht op het Quirinaal, Rome, ca. 1856-59, olieverf op papier, op doek geplakt, 21,2 x 28,2 cm Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, inv. 2021-S.1

Onlangs heeft de stichting een nieuwe olieverfschilderij verworven van niemand minder dan Edgar Degas (1834-1917). Het betreft Gezicht op het Quirinaal gemaakt in Rome tijdens zijn verblijf in Italië tussen 1856 en 1859.

Het werk is afkomstig  uit een particuliere collectie en is  bijna nooit voor het publiek zichtbaar of tentoongesteld geweest. Het bijzondere aan dit schilderij is dat de herkomst van het werk terug gaat tot de familie van Degas.

Edgar Degas -The Bellelli Family -Google_Art_
Portret van de familie Bellelli – Edgar Degas

Een deel van de familie van Degas woonde in Napels. In Rome werkte Degas aan het Portret van de familie Bellelli (Musée d’Orsay, Parijs). Het schilderij wordt al “het meesterwerk” van Degas wordt gezien.

Op het schilderij is zijn tante Laure afgebeeld met haar echtgenoot de baron Gennaro Bellelli en hun twee dochters Giulia (kijkt de toeschouwer aan) en Giovanna. Hoewel het niet duidelijk is wat er tussen die twee volwassenen speelt, is de spanning te snijden. Als kunstenaar laat Degas hier zien dat hij familieproblemen niet uit de weg gaat en de realiteit niet mooier maakt.

Een grappig weetje is dat Degas zich zelf nooit zag als een impressionist maar als een individueel die kunst maakte. Ook zag hij niets in het ‘open lucht’ schilderen en bleef veel liever in zijn atelier.

Gezicht op het Quirinaal  zal voor het eerst getoond worden in de tentoonstelling Sur le motif van de Fondation Custodia vanaf 3 december 2021. 

Het valt meteen op dat de voorstelling van het schilderij merendeels bestaat uit de (paarsblauwe) lucht. Het landschap valt hier eigenlijk in het niet.

Het Palazzo del Quirinale is een beroemd renaissancepaleis (een palazzo) gelegen op de gelijknamige Quirinaalheuvel in Rome. Het werd gebruikt als zomerverblijf voor verschillende pausen. Momenteel is het de officiële residentie van de Italiaanse president. Met een oppervlakte van 110.500 m² is het een van de grootste residenties van een staatshoofd in de wereld.

Henri de Toulouse Lautrec - Landschap met duinen bij Arcachon
Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Landschap met duinen bij Arcachon, ca. 1883-85, olieverf op paneel, 16,3 x 23 cm. Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, 2020-S.24

Het is niet de eerste keer dat de Fondation de hand heeft weten te leggen op een bijzondere olieverfschilderij.

Zo heeft de stichting ook een olieverfschilderij  Impressie op het strand van Arachon van niemand minder dan Henri de Toulouse-Lautrec (1864 – 1901) in hun bezit.  De schilderijen laten een andere kant van het kunstenaarschap van deze meesters zien.

Het trappenhuis van de Fondation Custodia met olieverfschetsen. Foto Jannes Linders

De aankoop is mede mogelijk gemaakt dankzij een particuliere schenking. Samen met de andere schilderijen wordt het op dit moment tentoongesteld in het trappenhuis en de vestibule van Hôtel Turgot, waar de Fondation gevestigd is. Op deze foto zie je hoe dat eruit ziet.

Het buiten schilderen is het onderwerp van de tentoonstelling Sur le motif die van 3 december 2021 tot en met 3 april 2022 in Parijs te zien zal zijn.

Eerder in 2020 vond onder de titel True Nature in de National Gallery of Art in Washington een aangepaste versie van de tentoonstelling plaats. Later de tentoonstelling doorreizen naar het Fitzwilliam Musem in Cambridge.

Dank je wel Foundation Custodia voor jullie interesse in mijn blog! Ik wens je een fijne avond,

Voor meer informatie kijk op: De Fondation Custodia.fr

Liefs Sandra

NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming van Fondation Custodia .  De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze.

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.