Museum Berggruen

museum berggruen

In 2017 schreef ik over de vaste collectie van het Sammlung Scharf-Gerstenberg in Berlijn. Tegenover dit museum ligt (een van mijn favoriete museums) Museum Berggruen.  

Museum Berggruen dankt haar naam en ontstaan aan de kunsthandelaar en verzamelaar Heinz Berggruen (1914–2007).

Berggruen werd in 1914 geboren in Berlijn-Wilmersdorf. In 1936 verliet hij nazi-Duitsland en emigreerde naar de VS. Daar werkte hij als freelance kunstjournalist, voordat hij in 1939 een functie kreeg bij het San Francisco Museum of Art.

Na de oorlog richtte Berggruen in Parijs een galerie waar hij kunstenaars vertegenwoordigde die hij persoonlijk kende.

In 1980 trok Berggruen zich terug uit zijn galeriebedrijf en concentreerde zich op het uitbreiden van zijn eigen collectie. Vanaf dat moment lag zijn voornaamste interesse bij de kunstenaars die vandaag de dag de kern van de museumcollectie vormen.

In 1966 keerde Berggruen weer terug naar zijn geboortestad. Zijn kunstcollectie nam hij mee. Met meer dan 120 werken van Pablo Picasso (1881–1973) bevat de Berggruen-collectie een breed overzicht van Picasso’s ontwikkeling als kunstenaar.

Ga je mee kunstkieken?

  • Seated Harlequin - Picasso
  • Seated NudeSeated Nude Drying her Foot - Picasso

Seated Harlequin  (1905)

Pablo Picasso maakte deze tekening met waterverf en inkt  op een kaart.

Het bijzondere aan deze tekening vind  ik het gezicht van de Harlekijn. Het is net of dit zijn “ware” gezicht is. Na al die grimassen trekken is de Harlekijn vermoeid zo te zien.

Picasso heeft een tijd lang veel roze kleuren gebruikt. De onderwerpen die hij schilderde waren vaak geïnspireerd op het circus. Deze periode draagt de naam “roze periode”.

 Seated Nude Drying her Foot (1921)

Dit werk is geïnspireerd op het schilderij Woman Bathing, Seated in a Landscape (1900) van Auguste Renoir. Picasso zag het schilderij in Rome in 1917. In vergelijking  tot het werk van Renoir, heeft Picasso de vrouw in een kille koude omgeving geplaatst.

Mij deed het werk denken aan Women Seated on the Beach, die ik in 2017, in Guggenheim Venice zag.

Naar de schilderijen Dora Maar with Green Fingernails (1936) en The Yellow Pullover (1939)  kan ik uren naar kijken.

Dora Maar werd geboren als Henriette Theodora Markovitch. Ze was een Franse fotografe en kunstenaar en is bekend geworden als de muze van Picasso. Vanaf 1931 (ergens in mei) is ze zichzelf Dora Maar gaan noemen.

Begin 1936 leert Maar Picasso kennen in café de The Deux Magots Cafe in Parijs. In november 1936 begint hij aan Dora Maar with Green Fingernails.  Picasso geeft haar hier nog redelijk natuurlijk weer. De meeste schilderijen waarop Dora Maar te zien is, zijn kubistisch en ‘weent’’ ze.

Giacometti - Square II
Giacometti – Square II

Als ik te snel was weggelopen bij het sculptuur Square II (1948-/49)  van Alberto Giacometti dan zou ik niet gezien hebben dat er tussen de vier personen, éen  vrouw staat.

De vijf beeldjes zijn allemaal even lang: 23 centimeter.

Head of a Women - Matisse
Head of a Women – Matisse

Als laatst wil ik je Head of a Women (1951) laten zien. Zeer waarschijnlijk ken je Matisse zijn gezichten wel.

Vol fascinatie kan ik hier naar kijken. Ik vind het ongelofelijk dat Matisse hier maar  11 lijnen heeft gebruikt om een gezicht te tekenen.

In deze blogpost heb ik een handjevol kunst uit Museum Berggruen laten zien. Het museum heeft zoveel moois, dat moet je eigenlijk in levende canvas gaan bekijken. Ik zal deze week op social media een aantal andere kunstwerken uit de collectie van Museum Berggruen posten.

Voor meer informatie kijk op: Museum Berggruen.de

Heb jij Museum Berggruen wel eens bezocht?

Fijne avond en liefs, Sandra

NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl.  De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze.

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.