In de Hermitage is (vanaf morgen) de tentoonstelling Spectral Spectrum te zien. Het is een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar én winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs 2015: Melvin Moti.
ABN AMRO Kunstprijs is een stimuleringsprijs voor talent in Nederland.
Melvin Moti (Rotterdam 1977) is in ons land nog onbekend maar in het buitenland maakte hij al faam.
Moti studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en vervolgde zijn opleiding aan De Ateliers in Amsterdam (1999-2001).
Belangrijke onderwerpen in zijn werk zijn tijd, geschiedenis en het ontdekken hoe wij als mens waarnemen.
Toen ik de naam van de tentoonstelling voor het eerst hoorde kwamen er twee woorden in mij op: natuurkunde en buitenaards.
In Spectral Spectrum is niets “niet van deze wereld” te zien, maar met fysica zat ik er niet ver naast.
Grondslag voor de tentoonstelling is het vroege werk van de in 2012 overleden kunstenaar JCJ van der Heyden.
Tot 1964 maakt hij schilderijen van vliegtuigramen en hield zich daarna bezig met film, computergraphics en met bewustzijnsexperimenten.
De basis voor deze tentoonstelling zijn twee documenten uit het gesloten archief van Van der Heyden.
Moti onderzoekt aan de hand van deze stukken ideeën over waarneming, tijd, ruimte en bewustzijn. De tentoonstelling is heeft vier thema’s; Ruimte en bewustzijn. Tijdsexperimenten, Mythevorming en Ruimte en afwezigheid.
Dat de tijd vanzelf voorbij tikt laat Moti zien aan de hand van een cover van Life Magazine waarop een verbleekte foto (door blootstelling aan licht) te zien is van Mia Farrow.
De verbleking van het tijdschrift refereert naar de film Rosemary’s Baby. In de film zien we Farrow, gekleed in een witte jurk, steeds bleker worden. De foto is 15 jaar oud
Moti heeft die vergelijking erg knap bedacht. Of beter gezegd perfect waargenomen.
Kijken. Dit doe bijna de hele dag en je hoeft er alleen je ogen open te houden. Met Reliëf R72-73 van Jan Schoonhoven wilt Moti dat we (opnieuw) bewust (leren) kijken.
Op het eerste gezicht zie je alleen de lijnen in het kunstwerk. Naarmate je langer kijkt en begint te waarnemen; zie je de witte lijnen die inkepingen worden. Op gegeven moment zie je (alleen maar) dat het kunstwerk van papier en karton is gemaakt.
Ik heb een aantal Schoonhoven’s gezien en moet bekennen dat ik nog nooit zo bewust naar zijn werken heb gekeken.
Ik ben vandaag tot het besef gekomen dat hoe langer je naar een kunstwerk kijkt, hoe meer je ziet!
Voor de tentoonstelling maakte Moti een serie van vier nieuwe tekeningen Secret Seals.
De tekeningen zijn gemaakt op rijstpapier en zijn gebaseerd op een boek met negentiende eeuwse documenten waarin bij hoge uitzondering afbeeldingen rituele handgebaren zijn vastgelegd.
Het is onduidelijkwat deze handgebaren betekenen. Moti heeft ze nagetekend uit het boek. Tijdens het kijken doe ik bewust de handgebaren na.
Spectral Spectrum is een kleine maar daardoor absoluut geen luchtige tentoonstelling.
Je ogen en brein worden heftig aan het werk gezet en het kwartje viel bij mij niet in een keer.
In totaal heb ik alles een stuk of drie keer bekeken voordat ik alle thema’s als een geheel zag. Spectral Spectrum gaat niet niet alleen om kunstkijken.
Het is ook veel meer dan dat; ontdekken, waarnemen en registeren. Ik ben gaan beseffen dat mijn kinderen dit nog wel iedere dag doen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn. Ook bij het ouder worden. Wanneer is dit bij mij voor een deels opgehouden?
Neem vooral de tijd om de tentoonstelling te bekijken en te begrijpen. Als je dit doet zul je Moti’s verbeeldingskracht zien en vooral beleven!
Must-see-kijktip: Het schilderij van Sir Joshua Reynolds, Portrait of Mary Barnardiston (1750 – zie foto boven). Die zal je niet snel ergens meer zien omdat het eigendom is van Moti.
Spectral Spectrum is te zien tot en met 6 maart 2016.
Voor meer informatie kiek hier!
Liefs,
Sandra