De cameraman en zijn kiekkast

IMG_5240

Voor de filmliefhebber is de tentoonstelling Robby Müller – Master of Light een mustsee. Voor mij was het opnieuw een kennismaking met het onderwerp filmen.

In 2001 heb ik een cursus filmen op video gevolgd. De cursus was gebaseerd op het boek ‘Speelfilms maken – alles over films maken op video’.

Als eindopdracht heb ik de film Salto Angels, gebaseerd op Charlie Angels, gemaakt. Naast het filmen wilde ik natuurlijk ook zelf als Angel spelen in deze mini film.  Als detective heb ik door Amsterdam en het metrostation Waterlooplein gerend en ben ik zelfs vanaf een boot gesprongen. Als ik terugkijk was dat een ongelofelijk gekke maar super geweldige ervaring. Het komt niet vaak voor maar als nu Charlie’s Angels Theme hoor krijg ik vanzelf een lach op mijn gezicht.

IMG_5242

Maar genoeg over mij. We gaan terug naar de tentoonstelling. Die gaat over Robby Müller;  een zeer bekende camera man.  Waarom moet er een tentoonstelling worden gewijd aan een cameraman? Wat maakt hem nu zo bijzonder?

Laten we eerst kennis maken met Müller. Müller is geboren op het eiland Curacao. Zijn vader was een amateurfilmer. Het is dus niet gek dat hij de opleiding camera en montage aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam gevolgd heeft. Müller  is vooral bekend geworden als de cameraman van regisseur Wim Wenders. Ik moet toegeven dat ik alleen twee documentaires van Wenders ken;  Buena Vista Social Club en Pina. Beiden vond ik fantastisch!  Heb je ze nog niet gezien noteer dan de titels en ga er op een regenachtige of koude dag naar kijken .

kunstblog, museumblog, museumtip, museumtips, kunst , museumkaart, tentoonstelling, kunstkieken.nl, museums Nederland, cultuur, museumrecensie, museumreview, museumrecensie Nederland, expositie, museumblogger, tentoonstelling Robby Müller – Master of Light, Eyefilm, Amsterdam

Ik zal proberen uit te leggen wat Müller nu zo bijzonder maakt.

Als cameraman wilt hij niet anders dan camerabewegingen maken. Hij wilt graag dat je als kijker meteen de omgeving ziet en waar de persoon zich bevindt.Als Müller filmt dan wilt hij de mensen goed in beeld houden zonder dat hij verschillende shots neemt. Hij filmt vaak traag zodat hij de opnames bij het monteren niet hoeft te knippen en plakken. Wat Müller ook doet is als het te filmen object beweegt, dan beweegt hij met de camera mee. Zoals je ziet heeft hij er veel prijzen voor gekregen.

IMG_5232 IMG_5234

Maar wat heeft dit nu te maken met Master of Light?

Kenmerkend voor Müller is dat hij gebruikt van verschillend natuurlijk licht. Een traditionele cameraman wilt graag zo min mogelijk kleurverschil in zijn film. Terwijl Müller bijna gretig gebruikt maakt van het gegeven licht. In zijn films zie je dan ook tegenlicht, onderbelichte personages, weerspiegelingen of flikkerende televisies. Zijn streven is dan ook altijd om vooral natuurlijke lichtsituaties te creëren. Bij Müller geldt nog een andere regel. De beelden moeten altijd in dienst staan van het verhaal.  Dat laatste is te zien in zijn films.

Ik neem aan dat je de film Dead Man met Johnny Depp wel kent. Daarin is bijvoorbeeld de filmtechniek van Müller goed te zien; mooie landschappen, trage lange schots, de personages en zijn omgeving zijn goed in beeld gebracht.

IMG_5206 IMG_5208

Wat is er te zien?

In de tentoonstelling hangen er grote beeldschermen waarop zijn films worden getoond. Er zijn storyboards, tekeningen met daarop camerastandpunten en draaiboeken te zien. De tentoonstelling laat zien hoe Müller vanuit zijn camera naar de wereld kijkt. Ook kun je meekijken in zijn leven door middel van zijn videodagboeken waarin je kunt zien hoe hij inzicht krijgt  in het werken op een set.

Het gerucht gaat dat Müller altijd en minstens drie camera’s met zich meedroeg en dat hij voortdurend aan het filmen en fotograferen was.

Is het daarom dat er op drie beeldschermen tegelijkertijd eén en dezelfde film draait? Ik weet het niet.  Gevoelsmatig denk ikvan wel. Want dan is deze tentoonstelling en de setting daarvan echt een goede filmisch eerbetoon aan Müller.

Ik heb ook een roddel. Een gerucht. Verspreid het bericht.

Geef door dat Robby Müller – Master of Light nog tot en met 4 september aanstaande te zien is.

Voor meer informatie kiek hier!