Het leven van Boeddha, de weg naar nu

Tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu
Te zien van 16 september 2018 tot en met 3 februari 2019 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam

In de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu zijn er ongeveer zestig kunstwerken te zien. Het puike (ik kan niets anders dan dit woord gebruiken) van de tentoonstelling is dat er niet alleen maar (eeuwen)oude boeddha’s te zien zijn, maar ook moderne of zelfs kunstwerken die geïnspireerd zijn op de gedachtegoed van Boeddha.

De tentoonstelling vertelt het levensverhaal van Siddhartha Gautama (beter bekend als Boeddha)in vijf fases: geboorte, ommekeer, verlichting, eerste leerrede en overlijden.

tree ai wei wei

Laten we een rondje door de Nieuwe Kerk lopen en kunstkieken. Ga je mee?

Bij het zien van het kunstwerk Tree (2010) van Ai Weiwei moet ik denken aan de geboorte en de dood (verlichting) van Boeddha.

De boom van Ai Weiwei is gemaakt van oude én verschillende bomen die gekapt zijn in China. De delen van bomen zijn in elkaar geschoefd met dikke stalen moeren. In de tentoonstelling verwijst de boom naar Bodh Gaya waaronder Boeddha de verlichting vond. Ik moest ook denken aan Maya, de moeder van Siddhartha. Het schijnt dat zij, Siddhartha staand te wereld heeft gebracht terwijl ze zich vastklampte aan een boom in een bos van Lumbini.

Foto: Nieuw Kerk

Naast ‘Tree’ staat ‘PixCell-Deer#51’ (2018) van Kohei Nawa te glinsteren.

Kohei Nawa kocht een opgezet hert op een veiling en ‘bewerkte’ het. Het hert verwijst naar een verhaal uit de Ramayana en over de ’tijdelijkheid van schoonheid’.

Ik ben opgegroeid met het verhaal van Rama en Sita. Sita ziet een hert met een gouden huid, zilveren gewei en saffieren ogen. Ze raakt ervan in de ban en haar hebzucht neemt de overhand. Ze smeekt Rama om het hert voor haar te vangen. Terwijl Rama op jacht gaat, wordt Sita ontvoerd.

In 2016 heb ik de uitgemergelde (ascetische) Boeddha , uit de collectie van het Wereldmuseum in Rotterdam, al eerder gezien in de tentoonstelling Boeddha in het Tropenmuseum.

Ik kan mijn nog goed herinneren dat ik vooral verbaasd was. Ik had nog nooit een uitgemergelde boeddha gezien! Wat vind jij ervan?

Boeddha Vairocan

Mijn twee favorieten boeddha’s uit de tentoonstelling zijn: Boeddha Vairocana en Bodhisvattva Guanyin.

Het beeldje Boeddha Vairocan viel mij op omdat het erg klein is met zijn 8,3 x 5 x 3,8 centimeter. Daarnaast trok de combinatie van goud en brons mijn aandacht. De combinatie van de gloed van het goud en het donkere van het brons maakt het beeldje nog mooier dan het is. De boeddha draagt hier prachtige sieraden, kijk maar!

Bodhisvattva Guanyin

Bodhisvattva Guanyin sierlijke boeddha

Laten we nu kijken naar Bodhisvattva Guanyin. Zie je al wat ik zag?

Zie je al dat er een stuk afgebroken is van ‘haar’ porseleinen vingers? Ik vind haar de sierlijkste Boeddha uit de tentoonstelling. Zelfs haar tenen krullen een beetje. Zoals je ziet noem ik haar ‘haar’ terwijl op het tekstbordje staat dat dit beeldje een ‘hij’ is. Ik kan mij hier (gevoelsmatig) niet mee verenigen. Het beeldje Bodhisvatta Guanyin is gemaakt in China en daar komt de boeddha ook in een vrouwelijk gedaante voor. Wat denk jij?

thangka bijzondere bruikleen

De must-see van de tentoonstelling: Thangka: levensscène van de Boeddha.

Een bijzondere bruikleen is een persoonlijk bezit van Zijne Heiligheid de Dalai Lama. De Thangka blijkt een rolschildering te zijn waarop het levensverhaal van Boeddha is geschilderd. De liggende Boeddha is een Thaise Boeddha.

Yoko Ono three mounts

Wat vond ik van de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu?

De tentoonstelling vond ik aan de kleine kant. Ik had verwacht dat er meer ‘Boeddha’s” te zien zouden zijn. Aan de andere kant is de tentoonstelling weer groots omdat er zeer bijzondere bruiklenen te zien zijn van onder andere Yoko Ono en Ai Weiwei.
Ik vond het mooi om te zien hoe hedendaagse kunstenaars boeddhisme interpreteren én dat die kunstwerken, naast eeuwenoude boeddha’s tentoongesteld kunnen worden. I loved it!

Op de foto zie je het werk van Ono ‘Three Mounts (1999 – 2008 – 2018)“.

Het werk is een installatie dat bestaat uit drie bergen aarde. Elk afkomstig uit een plek waar geweld tegen vrouwen plaatsvonden. De installatie is een verwijzing naar de geboorte. Ono’s wens is dat er ‘nieuw leven’ groeit uit al die drie bergen als teken van hoop.

Must-do in de tentoonstelling: zoek én kijk (en doe na)

Boeddha zou een gouden lichaam, lange benen, wimpers als van een stier en speeksel met een smaak en 80 andere speciale kenmerken hebben. In de tentoonstelling kun je ze bij jezelf en bij de andere museumbezoekers onderzoeken.
Ook kom je te weten (je kunt ze ook nadoen) wat de Mudra’s, de symbolische handgebaren, betekenen.

campagnebeeld museum

Tot slot het campagnebeeld: de staande boeddha.

Ik snap wel waarom dit beeld, van bijna twee meter hoog (uit de vijfde-zesde eeuw), is gebruikt voor het campagnebeeld. Het beeld straalt rust en liefde uit. Achter zijn hoofd is een halo gevormd door cirkels te zien.

Zijn rechterhand gebaart dat wij, mensen, geen angst hoeven te voelen en zijn linkerhand geeft aan dat al onze wensen vervuld zullen worden.

De lotusbloemen en de plooien in zijn gewaad vind ik het allermooist. Ik heb de plooien aan de voorkant geteld: het zijn er zestien.

Het campagnebeeld is gemaakt door Studio Berry Slok en de boeddha komt uit de collectie van Ben Janssens.

Ben jij al naar de tentoonstelling Het leven van Boeddha, de weg naar nu geweest?

Voor meer informatie kijk op: De Nieuwe Kerk.nl
Liefs,
Sandra

NB: Zowel de tekst als de foto’s zijn eigendom van Kunstkieken.nl en met toestemming van De Nieuwe Kerk Amsterdam gepubliceerd. De afbeeldingen van deze blog mogen niet worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze

Sandra Singh

Hoi! Ik ben Sandra Singh een kunstliefhebber. In mijn vrije tijd bezoek ik het liefst een museum. Sinds 1 april 2014 schrijf ik mijn kunstbelevingen op. Mijn blog zie ik als mijn kunstdagboek. Dank dat je mij leest! Liefs,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.